Khamis, 2 Julai 2009

Kerinduan lah pada aktiviti aku kat kampung


Asslammualaikum semua.. Kabare,,, Wes mangen? Hehehe.. inilah first time aku menulis dalam blog.. yelahkan.. mane aci org lain semua ade blog.. tapi aku?? sebutir pong takde... Mane bulehh kannn.. Hehehe.. aku nak gak merapu dan meraban.. Tapi InsyaALLAH takkan semua aku akan meraban kan. tapi aku nak berkongsi ler...
Korang tahu ke ape menatang kat sebelah... itu namenye PORT TEBAR ROTI kat kedai BAPAK aku kat kg lah.. ianya terletak dalam sebuah daerah di negeri Melaka.. rindu beb nak wat kije kat port tu.. bagi aku itulah port yg paling best buat aku.. tapi sekarang kalau aku balik kampung aku dah takleh nak wat kije kat situ lagi.. pasal ape dah ade brader yg lagi terror dari aku... aku ni buat macam terrorist.... mugehehe... kalau korang tengok dan tatapi pengcahayaan gambar tu.. mesti korang dapat agak gambar itu diambil pada waktu siang... memang betul ponnnn.. itu gambar takde editnye.... ORIIII... heheheheh.. tapi sebenarnye kedai BAPAK aku tu niaga waktu malam jerk.. cume mase tu aku tanam anggur (tp tak lama he... sebulan jerk...) itu yg aku cakap kat bapak aku meniaga siang.. bagi aku kalau tak meniaga siang bosan jugak.. pasal takde nak buat ape... so bile aku ckp mcm tu dia rase seronok gaklah.. leh tambah pendapatan (apa pendapatan korang tentang cadangan aku tu?) bila ak dah balik KL, aku dah jarang balik kg.. Bzsss lah katekan.. bukannye tak balik langsung yer... balik jugak he... bila aku dah takde, IBU aku amik alih.. abg aku ade.. tugas dia buat air, amik order, basuh pinggan n melanguk kat depan kedai ngan kengkwn dia sambil mencemarkan udara kg aku (apelagi kalau tak isap rokok, korang yg isap rokok tak takut ke nengok gbr kat kotak rokok tu.. ke korang beli rokok smuggle.. dah tentu hal takde gambor).. tapi IBU aku sekarang dah rilek lah sikit.. pasal ade satu breder dah kije ngan BAPAK aku.. sebelum ni dia dah kije dah ngan BAPAK aku tapi dia berenti pasal dia nak concentrate ngn kerjaya dia.. kerjaya yang pada mase tu mendatangkan pendapatan yang tinggi.. Menoreh getah.. uiksss mase tu getah ade harge be.. betull aku tak tipu. sape yg ade kaitan atau kenalan ngan pokok getah n lantonnye pasti tahu pasal nie.. aku pu mase u berangan nak tanam pokok getah.. (ape kehenye yeop) tapi aku dengar harga dah turun sikit he.. aku tak pastilah.. lagipon brader tu dah kije ngan BAPAK aku balik.. tapi menoreh tetap menoreh (sape kate kat kampung takde kije,, yg penting rajinlah.. tapi takdelah kije opis besau2.. keje kg lah be.. kalau rajin masyuk pe??) so bile aku kg, tak dapatlah aku nak wat kije kat port tu.. pasal brader tu dah ade....
Hmm.. gamabr yg kat sebelah tu adalah first customer setiap hari.. Kak Arah n anaks-anaks.. tiap pagi datang tu.. pembuka rezeki... (sorylah gbr tak clear pasal mengadap cahayakan) mniaga pagi satu jer yg leceh... ramai sgt yg meniaga.. tp BAPAK & IBU aku ada satu prinsip.. "rejeki di tangan ALLAH... Kalau rejeki tu milik kita, ya... pastinya datang ke kita jugak,,"(sila baca dialog tu dalam dialek Jowo yer) yelah.. meniaga ni kene banyak sabor.. kadang2 ade, kadang takde.. tap bila dah ade jangan riak.. kalau riak sekejapan jerk ALLAH tu tarik... jangan ade hasat dengki.. kalau ada dugaan itu semua ujian.. dan kie cube perbaiki lagi... (perghhh.. syarah lah pulak)
ooo ye.. yg kat sebelah ni gambar IBU & BAPAK aku.. orang yang banyak bersabar dan banyak hadap dugaan dalam membesarkan aku dan abang2 aku semua.. semua nama mereka adalah MUSTAFA & MAZNAH.. Trimas IBU & BAPAK.. Minggu depan dtg KL bwk durian heee(hmm agak2 korang ape yg BAPAK aku cuba katekan.. mugehehe.. Gbr tu mase kat kedai.. baru nak sarapan) oklah semua.. aku nak gi gosok baju.. BUBYEEE......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan