Rabu, 7 Oktober 2009

TAK SODAR DEK UNTUNG

Assalammualaikum.... Nak kato ese ni busok ati takdo lah kan.... tak nak tolong org sampai sobut padan muko itu dah teruk bonar...Apo2 hal, ese nak koba kan yg ese amik pasak indon ni dari blog orng... den sajo nak kongsi ngan korang yoo...

Ada Hati


Begitulah menjadi-jadinya pesawat Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) kita dibaling batu kala menghantar bantuan bencana di Padang, Sumatera Barat (lihat sini atau lihat sini).Dalam keadaan ditimpa batu dan gunung sekalipun hati mereka tetap cekal untuk membaling batu kepada kita.

Menurut Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi insiden baling batu itu mungkin kerana ada yang terpengaruh dengan laporan media Indonesia mengenai isu seputar Manohara Odelia Pinot, isu perairan Ambalat, dan tarian Pendet Bali.

''Saya percaya, perbuatan melontar batu itu bukan dasar kerajaan Indonesia mahupun Gabenor Sumatera," kata Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi pada sidang akhbarnya di Persidangan Teknologi Pertahanan dan Keselamatan Asia Pasifik (DTSC).

Memang ia bukan dasar pemerintah Indonesia, tetapi emosi yang meluap apa puncanya? Jangan-jangan ada yang menuduh kita menghantar gempa ke sana!

Tak tahu nak cakap, khabarnya beberapa pesawat pengangkut C-130 TUDM dibaling batu oleh masyarakat tempatan di Padang ketika mendarat di salah sebuah lapangan terbang di Sumatera Barat sewaktu menurunkan bantuan makanan, perubatan dan anggota-anggota penyelamat. Bahkan bukan sekali, kerana Panglima Tentera Udara, Jeneral Datuk Rodzali Daud memberitahu, perbuatan tidak bertamadun itu berlarutan beberapa hari sehingga semalam. Mujurlah peristiwa itu tidak mengancam keselamatan anggota-anggota keselamatan negara.

''Misi kita jelas untuk memberi bantuan, tiada agenda lain. Namun, kalau kita beri madu, tapi dibalas racun, kita ucapkan terima kasih,'' Tambah Ahmad Zahid.

Mengapakah dalam hidup apabila kita memberi madu ada yang membalas dengan racun, atau saat kita menghulur ubat ada yang melempar batu?

Sabtu, 26 September 2009

Knp kita tak aje Boikot Indon

Aku selalu tertanya2.... Knp kita tak aje boikot indon... Aku bukanlah benci sgt indon nie..... Jiran rumah aku indon pe.... Aku layan baik gak... Tp dengan ape yg diorang dah buat dengan negara kite yg aku cintai ni (walaupun aku punya fahaman yg lain, aku tetap syg negara aku wei) Membuatkan aku naik marah... Patutnye kite ajar sikit dengan diorang.. Ugut sikit ker... Maksud aku kalau nak bising sgt, baik jgn dtg negara kita... Umpanya pasal kes "maid".. Diorang ni kecoh sgt kalau seketul dua "maid export" diorang kene dera... Sedangkan dlm beribu2 yg diorang export tu, bukan semua leh pakai... Ade yg mcm hampeh...

Ape yg aku perasan... Org negara aku yg lantang bersuara semua mcm senyap jerk... Dah tu TV3 dan seangkatan dengannye sibuk nak tayang bahan2 dari indon... aku pon tak fahamlah... Macam tak sensitif langsung dengan ape yg kita hadapi... Ya mmg betul. Kita hadapi masalah ini dengan cara berhemah dan jangan terikut2 dengan rentak diorang... Tp aku tengok sekarang ini semua sudah lebeh beb...

Kalau korang perasanlah kan, siaran televisyen sekarang ni pagi petang, siang malam asyik nak siar drama indon... Jalan cite semua jer.... BOSAN!!! Raya itu hari aku naik geram bila anak sedara aku sibuk nak nengok cite Indon yg entah ke hape... UIhhhhhh !!! mendidih aku....

Oh ye.. Kalau korang dah baca posting aku sebelum ni yg tajuk nyer " Nak Bagi Diorang Besor Kepala Lagi ker". Aku nak sentuh pasal usaha diorang nak patenkan batik, keris dan rendang sebagai hak milik mereka... Salah satunya dah di iktiraf sebagai hak milik mereka... Tp aku tak pasti yg mana satu... Korang rasalah... kalau rendang yg dah disahkan milik mereka, lepas ni kalau mak o nenek korang nak pasarkan rendang diorang, diorang leh kene saman tau... Huhuhuh.. payah betullah.... Tapi yg pasti bak kata kwn aku lah.... Diorang nak ngaku ape2 jer semua diorang tu punye... amik jelah... Yg pasti ikut suka hati akulah nak buat ape..... huhuhuhuh.....

Bagi akulah senang jer... Kalau Indon2 ni nak provok sgt, jgn sibuk2 nak cari rejeki kat negara malaysia nie.... Kalau korang sibuk sgt nak ckp tarian pendet tu tarian korang tu ngaku ajelah... Aku malu nak ngaku tarian tu dari negara aku... Pasalnye tarian tu mendedahkan Aurat.... Astagrhhhhfirullahhhhhhh Harramm! Harraamm! (sila guna slang pak arab he)

Yang pasti hanya satu, diorang ni semua dah lupe ke... kite semua kan serumpun.. aku pun ade sedara kat sane.. n diorang pon ada sedara kat sini.. budaya pon hampir sama... ape yang dikecohkan sampai nak bergaduh n sweeping rakyat malaysia... Korang nak buat mcm tu pon, nanti korang terhegeh2 datang malaysia cari kije kat sini...

Aku pernah terbaca satu blog tu yg mengatakan Indon ni semangat patriotik nye tinggi... Tp bagi aku lah adalah hanya ketaksuban mereka tinggi... Jangan lupe korang datang sini gak cari... Tp aku tak nafikan negara kita saling memerlukan antara satu sama lain... Lu pikirlah sendiri....


NAK BAGI DIORANG BESOR KEPALA LAGI KE?

Jangan Bagi Depa Pijak Kepala Kita Sangat...

Jangan biar berpanjangan


TARIAN pendet yang menjadi kontroversi terbaru di antara Malaysia dan Indonesia.

MENELITI ketegangan hubungan Malaysia dan Indonesia yang berpunca daripada pelbagai insiden sejak kebelakangan ini, seolah-olah memberi isyarat bahawa sengketa itu sengaja dicetuskan oleh pihak tertentu yang mempunyai kepentingan sendiri.

Mana tidaknya, apabila menteri-menteri dan barisan kenamaan Indonesia menyatakan maaf secara terbuka dan memberi jaminan keselamatan kepada warga Malaysia di negara itu, pihak media di negara yang memiliki kira-kira 17,000 pulau itu terus 'berlagak pandai' dengan membuat tuduhan melulu tanpa pernah berasa jemu menyiarkan berita yang boleh memanaskan keadaan.

Kemarahan Indonesia terhadap Malaysia bukanlah perkara baru. Malah, insiden-insiden seperti tunjuk perasaan dan membakar Jalur Gemilang sudahpun berlaku sejak puluhan tahun lalu. Paling terpahat dalam jiwa penduduk Malaysia adalah kempen Ganyang Malaysia yang dilancarkan oleh Presiden Sukarno pada tahun 1963.


DUA anak muda Indonesia memegang bendera Malaysia yang ditulis dengan
perkataan Ganyang di Jakarta pada 30 Ogos 2009.

Menurut Dekan Fakulti Sastera dan Sains Sosial Universiti Malaya (UM), Prof. Dr. Mohammad Redzuan Othman, sebelum era kemerdekaan di kedua-dua negara terbabit, Malaysia dan Indonesia mempunyai ikatan yang akrab dalam aspek budaya, agama dan bahasa.

"Pada tahun sebelum kemerdekaan, perjuangan untuk bebas daripada penjajahan Inggeris di Tanah Melayu dan Belanda di Indonesia merupakan perjuangan serumpun yang tidak hanya fokus pada kepentingan satu pihak.

"Indonesia mencapai kemerdekaan pada 17 Ogos 1947 menerusi revolusi berdarah, manakala Malaysia merdeka pada 31 Ogos 1957 melalui perundingan damai tanpa pertumpahan darah.

"Indonesia seperti memandang rendah terhadap cara kita mencapai kemerdekaan," katanya kepada Kosmo! pada majlis pelancaran buku Setengah Abad Hubungan Malaysia-Indonesia di UM, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Mohammad Redzuan adalah orang yang bertanggungjawab merealisasikan persidangan Perhubungan Malaysia Indonesia 2007-2008 sehingga berjaya menerbitkan buku tersebut.

Kempen Ganyang Malaysia telah dicetuskan pada tahun 1963 oleh Presiden Sukarno kerana mendakwa Malaysia adalah 'neo kolonialisme' atau penjajahan baru imperialis British.

Perbalahan antara dua negara itu umpama air di lautan. Ada waktu, pasang dan ada waktu, surut.

Pernah satu ketika, kemarahan rakyat Indonesia menggelodak akibat tindakan syarikat minyak nasional Malaysia, Petronas menyerahkan konsesi untuk mencari gali minyak di medan Ambalat dan Ambalat Timur di luar Laut Sulawesi kepada syarikat Shell milik Anglo-Belanda.

Bukan itu sahaja, perebutan wilayah Sipadan dan Ligitan yang berakhir dengan kemenangan berpihak kepada Malaysia apabila Mahkamah Keadilan Antarabangsa memutuskan pada 2003 bahawa dua pulau itu milik Malaysia turut meninggalkan kesan hitam dan duka dalam kalangan rakyatnya.

Agak menghairankan mengapa kebencian terhadap Malaysia begitu meluap-luap, sedangkan Malaysia menjadi lubuk rezeki kepada hampir dua juta warga mereka yang bekerja di sini.

Apa yang pasti, peranan media Indonesia menjadi antara punca yang menambahkan kekeruhan hubungan apabila mereka memainkan semula isu-isu berbangkit dengan meluas.

Mengulas isu itu, Ketua Program Lepasan Ijazah Hubungan Antarabangsa, Fakulti Sains Politik dan Sosial, Universiti Gadjah Mada, Yogyakarta, Indonesia, Prof. Dr. Mohtar Mas'oed, berkata, media Indonesia telah mengalami kebebasan luar biasa sejak tahun 1998.

"Media-media Indonesia dipengaruhi oleh kepentingan politik dan memaparkan apa yang rakyat ingin baca. Apabila satu media mencetuskan sesuatu isu, media lain akan turut membawa isu tersebut dengan mencari sesuatu yang berbeza untuk melariskan akhbar.

"Persaingan menjadikan isu tersebut lebih besar dan mempengaruhi penduduk," katanya kepada Kosmo! ketika ditemui pada majlis yang sama di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Katanya, penduduk Indonesia perlu dididik mengenai Malaysia kerana mereka tidak berapa mengenalinya.

"Sebenarnya, penduduk Indonesia telah dipupuk dengan perasaan benci sejak tahun 1960-an lagi.

"Masalah semakin buruk apabila lebih banyak rakyat terutama kelas pertengahan mempunyai akses kepada televisyen dan akhbar," jelasnya.

Namun, katanya, kerajaan Indonesia berusaha untuk meredakan kemarahan yang tercetus dan Presiden Susilo Bambang Yudhoyono sendiri telah mengingatkan penduduknya bahawa tindakan kekerasan sweeping Malaysia tidak akan menyelesaikan masalah, sebaliknya akan menimbulkan masalah yang baru.


ANAK-ANAK muda Indonesia yang dilatih untuk menjadi sukarelawan bagi
menyerang warga Malaysia di Indonesia menjalani latihan seni mempertahankan diri.

Beliau mengakui turut menerima SMS (sistem pesanan ringkas) daripada rakyat Indonesia yang berada di Malaysia.

"Mereka telah menyatakan kebimbangan dan meminta kerajaan Indonesia menyelesaikan masalah yang timbul ini dengan segera.

"Terdapat 1.8 juta rakyat Indonesia sedang mencari rezeki dan belajar di Malaysia. Mereka kini berada dalam kebimbangan berikutan reaksi berlebihan segelintir warga Indonesia yang menimbulkan sengketa dengan Malaysia.

"Tindakan sweeping ke atas rakyat Malaysia adalah tindakan kekerasan dan bertentangan dengan undang-undang, apatah lagi ketika umat Islam, baik rakyat Malaysia mahupun rakyat Indonesia sedang menunaikan ibadah puasa," katanya mengulas tindakan segelintir rakyat Indonesia yang menamakan kumpulan mereka, Benteng Demokrasi Rakyat (Bendera). Mereka membawa buluh runcing dan memeriksa tanda pengenalan orang ramai yang melalui Jalan Diponegoro di Jakarta. Dilaporkan mereka akan merejam warga Malaysia dengan buluh runcing tersebut sebagai tanda protes terhadap ketidakpuasan mereka terhadap Malaysia yang dituduh 'mencuri' tarian pendet yang berasal dari Bali untuk disiarkan di dalam sebuah rancangan promosi Malaysia di saluran Discovery Channel baru-baru ini.

Bukan itu sahaja, rakyat Indonesia juga mendakwa bahawa Malaysia mencuri seni budaya mereka melalui lagu Negaraku yang didakwa diambil daripada lagu Terang Bulan.

Walhal, lagu itu bukan milik kedua-dua negara kerana ia dicipta dan milik ahli muzik Perancis, Pierrr Jean de Beranger (1780-1857). Soalnya, kenapa perlu membantah jika perkara itu bukan seperti yang didakwa.

Selain itu, kes penderaan pembantu rumah seperti yang berlaku kepada Nirmala Bonat dan terbaru, kes Siti Hajar juga mencetuskan amarah penduduk Indonesia sehingga mendorong Menteri Tenaga Manusia Indonesia, Erman Suparno mengeluarkan arahan supaya menghentikan penghantaran pembantu rumah ke Malaysia.

Tindakan tersebut mungkin memberi kesan kepada Malaysia tetapi selebihnya adalah kepada negara mereka sendiri. Ia umpama menyekat pengaliran masuk mata wang asing ke bumi Indonesia.

Hakikatnya, kedua-dua negara saling bergantung di antara satu sama lain. Ini kerana kira-kira 93 peratus daripada pembantu rumah di Malaysia adalah dari Indonesia dan selebihnya dari Filipina dan Sri Lanka.

"Kita tidak pernah membesar-besarkan masalah termasuk kejadian jenayah yang dilakukan oleh warga Indonesia di bumi Malaysia.

"Menurut statistik Jabatan Imigresen, seramai 1,200 pembantu rumah dilaporkan lari dari rumah majikan pada setiap tahun.

"Adakah mereka tahu berapa banyak jenayah seperti rompak bersenjata, pergaduhan dan berapa ramai majikan yang teraniaya akibat perbuatan amah yang lari, berbanding dengan bilangan kes penderaan yang terlalu sedikit," ujar Mohammad Redzuan kesal.

Kita sedia tahu bahawa media Indonesia sejak dahulu lagi gemar menghentam Malaysia. Pantang timbul isu yang oleh 'dimainkan,' pasti media di negara itu akan membesar-besarkan isu tersebut sehingga tahap melampau.

Sebaliknya, media Malaysia lebih profesional dalam menyiarkan berita yang boleh menggugat hubungan politik dan budaya di antara kedua-dua negara.


PARA pelajar Malaysia menyertai pasukan sukarelawan Bulan Sabit Merah
Indonesia mengagihkan selimut kepada mangsa gempa bumi di Panglengan, Jawa Barat.


Sungguhpun, laporan media Malaysia lebih berhemah, namun pernah satu ketika, Kedutaan Indonesia meminta semua media di negara ini menyediakan buku skrap yang menyenaraikan semua laporan yang tidak disenangi Indonesia. Buku itu perlu menjelaskan setiap laporan yang telah disiarkan. Mungkin sekarang, sudah tiba waktunya kita melakukan perkara yang sama.

Selain itu, Indonesia seperti sengaja mencari pasal apabila bertegas mahu mempatenkan batik, rendang dan keris sebagai hak milik mereka dan sesiapa yang ingin menggunakannya perlu meminta kebenaran. Satu daripada perkara itu telahpun berhasil apabila Pertubuhan Pendidikan Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (UNESCO) baru-baru ini mengiktiraf bahawa batik merupakan produk yang berasal dari Indonesia.

Walaupun rakyat negara ini terpaksa menelan segala penghinaan yang begitu teruk, kerajaan Malaysia masih tenang dalam menangani masalah yang tercetus dan lebih gemar menyelesaikannya secara diplomatik.

Lebih daripada itu, Malaysia tidak menyimpan dendam dan buktinya, negara kita tetap menghulurkan bantuan kepada Indonesia setiap kali bencana menimpa negara itu. Misalnya, baru-baru ini, para pelajar Malaysia di Indonesia telah menghulurkan bantuan kepada mangsa gempa bumi di Jawa Barat.

Namun adakah sikap tenang atau lebih dilihat sebagai tidak ambil peduli itu membuatkan rakyat Indonesia semakin memijak kepala kita dan seperti mengiakan bahawa kita bersalah dalam segala hal. Mungkin ada masa, kita perlu beralah tetapi ada waktunya, kita tidak boleh lagi berdiam diri. Apa yang penting, jangan biarkan maruah kita tercabar gara-gara sikap tidak matang segelintir pihak di Indonesia.

Ahad, 16 Ogos 2009

Soalan kow2 nyer... Jwpn kene kow2 gak

Hmmm... korang2... mesti ade hari2 korang2 kene jwp soalan yg kow2 nyer... ini aku ade jwpn nye... mugeheheheh (ini adalah hasil rujukan dari majalah APO?... saje nak kongsi ngan korang... yelah kan, kala korang yg tak beli majalah nie... aku nak kongsi lah... yg beli remind kembali ajelah.... Hmmm.. bagi aku majalah best jugaklah)


Oklah korang.... nindia soklan2 nyer...

Soklan:
Ko sebenarnye kije ape ek?
Jwpn: 1. "aku sebenarnye kije sebagai penggali kubur..... nanti kalau ko 'memerlukan' aku... free jer aku tolong gali... ala.. kwn2 nyer pasal..."
2. "aku sebenarnyer ejen rahsia kerajaan. tapi skrg ni ko dah tau jadi terpaksalah bunuh ko sebab nak tutp rahsia, sorilah ye.."

Soklan: Ko tak terfikir pasal nak kawen ke? asyik bujang je?
Jwpn: " ntahlah. bini ko cakap hari tu nak mintak cerai sbb nak lari ikut aku ke Siam. Aku tunggu dialah ni

Soklan: Kau pakai henpon jenis lama lagi ke? Pesal tak tukar lain?
Jwpn: " Ada kat rumah aku. aku saja tak nak guna takut nanti kau tahu skandal akudengan pakwe kau. dia belikan model yg terbaru dari kau pakai sekarang."

Soklan: Aku dengar kau tak pandai makan masakan barat. Betul ke?
Jwpan: " a'ah. betullah tu. laipun kalau mkn masakan barat bukannya bole buat aku jadi cun. aku tengok muka ko tak bertukar2 pun. mcm dulu gak"

Soklan: Kau ni asyik pakai baju kurung je kenapa? Tengok aku nie, sentiasa up-to-date
Jwpn: "cuba kau tanya soalan tu kat malaikat munka nakir dalam kubur sok. rasa-rasanya apa diorang jawab?"


mugehehehe..... jwb je mcm nie.... kalau org keliling ko byk nor soklan die.....




Khamis, 13 Ogos 2009

Allah Maha Besar!!!!!


Pemandangan yang paling menarik siut.... hmmm.. Allah maha besar kan... pemandangan Kuala Lumpur yang diserang hujan....... nengok betapa lebatnyer hujannyer tue.... allahuakhbar... cube korang bayangkan hek... kita sekecik2 umat.. pastu di datangkan hujan yg selebat2 nyer.... sampai takleh geraklah... boleh sampai lemas lah... hmmm takyah lah korang bayangkan korang sekecik umat... bayangkan aje ko seekor semut... mesti korang gerun kan.... apepun ni semua adalah kehebatan Allah...


uihhhh.... gerun gak nengok awan tu hek... nengok awan tu dah mencecah bumbung bangunan tu.. skar nak gambar kan awan tu mcm mane kan... hmmm.... ape yg korang nampak kat awan tue.... banyak yg tersirat dari tersurat....


aku rase kilat pencawang electrik kat bukit tu... tepat kot dia kene.... ape korang rase????? ape??? rase lapar??? tolong bg jawapan mengikut kehendak soalan yer..... aku tanye pendapat kilat tu sambar kat mana... hmmmm.. agak2 nyer ade orang tak kat situ... uishhh... gerun gak hek... org dolu2 cakap... kilat ni selalunye menyambar iblis... hmm yeke.... hanya Allah yg tahu akan jawapannye....


awan nie mcm cendawan ke oo mcm bom hiroshima.... sungguh canteekkkkk.... kalau dapai ku gapai awan itu... (tp korang bayangkan ape ngan awan tu???)


uihhhh... panahan tepat tue.. mesti bergegar org dlm bangunan tue... (ke dlm bangunan tu byk iblis.... mugehehehehe.. bukan apa.. org dolu2 kan ade kate... kilat ni kan menyambar iblis..... petir ngan kilat... apebeza????

Selasa, 11 Ogos 2009

Budak Omelllllll!!!!

Hahahaha.... Anak sapelah tu... Kene buli pulak dgn Cek An.. Ciannyer die... comel betolll.... Aku rase takde ape2 yg terjadi ngan si kecik tu kot....


Hmmm... in yg dikatakan percintaan atara dua darjat... muka anak berok tu mmg betul2 comel masa tdor... mesti manja sangat.. ntah kemana emak dia kan... tp satu jelah.. cuba korang nengok.... dua2 menatang tue berlainan jenis.... tp leh hidup bersama2 n mesra..hmmm mmglah tak semua minatang tu mcm tu.. tp yg satu tu leh dijadikan sebagai contoh.... so kite semuamcm mane?? leh berkerjasama tak dgn kaum lain, fahaman politik yg lain (politik kita mmg berbeza2 tp penghidupan biasa kite berkerjasama... jgn pilih bulu be..)... (kalau aku dapatarase nak picit berok tue.... rase nak picit jerk.... mugehehehe... tak baek woi... dera menantang...)


aku rase kucing ni tunggu org yg nak kuarkan duit nie.... manelah tahu dia leh cekau selai dua.... tp kalau dijadikan sebagai guard,, hmmm nampak sgtlah dia sama mcm guard2 yg ada.. TIDO!!! (hehehehe.... sian kucing nie.... mesti dia cari tpt nak panaskan badan... kalaulah aku ade ghumah sendiri... dah tentu aku amik kucing nie.. buat belalah.. sian sut....)


Anak rokbe lagi.... aku rase mesti dia nak ukur brp ketinggian anank kucing tue.... comel betul budak dua ekor ni..... anak rokbe tu mase kecik2 comel lah... tp bila da besar susah jugak.. takut dia naik minyak... kalau naik minyak bahya tu beb... pasal gigi dia tajam... uishhhh... ape2 pon.... mmg comel bebudak dua ekor tue.... mugehehehehe....

Sabtu, 1 Ogos 2009

Korang Semua Perasan Tak?

Assalammualaikum semua... hari nie aku nak sentuh pasal demonstrasi2 yg telah diadakan di Malaysia sekarang, terutamanya yg diadakan pada hari ini... aku bukan ape... aku bukan nak cite ape yg diorang proteskan... tapi aku nak ckp pasal mereka yg terlibat dalam demonstrasi ni.... Ape yg saya perasan yer anak2 sekalian, kebanyakan demonstrasi yg diorang buat ni... akan dibuat pada hari sabtu.... hmmm seperasan aku lom pernah lagi lah buat hari bekerja... kira ok per... sekurang2 nye tak mcm negara jiran kita mcm thailand... kalau boleh diorang nak buat 24jam berdemonstrasi.. mcm negara kita ni stil fikir nak cari mkn lagilah.. fikir pasal kije n nak rehat secukupnye.. dan itu pasallah kebanyakan demonstrasi ni dibuat pada hari sabtu..... Ahad hari utk diorang berehat... Sekurang2 nye diorang still fikir pasal nak cari rezeki lagi.. n diorang taklah membabi buta buat demonstrasi....
TK GITU????

(kalau buat kat stadium leh approve ker....)

Ahlamak aiii...... Time2 mcm nilah ko nak naik..


Ni yg aku malas nak cite... Harga tambang bus naik lah pulak... Kalau korang nengok dengan mata kasar schedule tu mcm tak naik... tapi naik beb.. lagi perit bile naik bus tempatan.. pada pendapat aku... dia naik seratus peratus... bukan ape.. sebelum ni tambang bus RM1 utk satu hari... la ni stil RM1 tp utk sekali naik... kita yg naik bus dah tentu dua kali naik... tak ke 100% namanye... kalau mcm perjalanan aku nak ke opis kat phileo damansara dari rumah aku kat kelana jaya, kos semua sekali temasuk train LRT adalah RM6 sehari... yelah aku kene naik dua bas.... hari bekerja aku 20hari/21 hari..
RM6 x 20 hari = RM120

kalau sebelum ni pulak
RM3 x 20 = RM60

uih... naik 100% tue.... giler ah...

hmmm nampak nye lepas nie kene lah aku mengamalkan sepenuhnye konsep ekonomy iaitu keperluan dan kehendak... sebelum ni amalkan jugak..... tapi skrg kene lebeh beringat2 jugak wei... walaupun mungkin ada antara korang yang nampak mcm kecik amauntnye... tapi bagi aku terasa jugak wei...
(ini adalah analisa utk diri aku sendiri.. kepada mereka yg rasa2 peningkatan tersebut hanya sedikit dan tak meninggalkan apa2 kesan... sila berdiri di kaki org lain.. bukan aku suruh korang berdiri atas kaki org.. tapi sila memandang dan berfikir sejenak sebagai seseorang yang lain... dan jgn bezakan anda dengan org lain dengan berkata anda boleh jer survive.. knp lak org lain banyak bunyi.... jangan bezakan dengan cara itu,, sebab kerja lain2 n gaji pun lain2, kos hidup korang2 pun lain2.. ada yg kene tanggung itu ada yg kene bayar ini.. wa'ima org itu anak bongsu. hidup ini kan banyak charges tersembunyi)


Jumaat, 31 Julai 2009

Declan Galbraith - Tell Me Why??????

video( amoi opis aku nangis dengar lagu nie.... kalau ikutkan lagu ni dah lame.... lagu ni kuar tahun 2002... utk pengetahuan korang... mase tu aku tak pandai nak berblog... so skrg sikit ada tahu lah... maknanye baru sekarang aku nak letak dlm blog aku... (padahl aku baru dengar lagu ni sebenarnye... mugeheheheh) ni ha aku letak profile budak comel nie... aku amik kat wikipedia..... (ha!!! apedia????))

Declan John Galbraith (born 19 December 1991, Hoo St Werburgh, Kent) is an English singer of Irish and Scottish origin. He and his family live in Hoo, a village near Rochester, Kent. His grandfather was in a band, played several instruments, and took Galbraith to Fleadhs (concerts) he was participating in, and the mix of Scottish and Irish musical traditions inspired Galbraith and became his early musical influence.[

Although he is a British citizen and singer, Declan is more famous and well known abroad. The extent of his fame is widest in Germany where most of his albums were promoted, his songs recorded and videos made. His first album in Germany had soon sold 200,000 copies within the year of release.

Also in China, his songs were chosen as part of the Chinese education curriculum for learning English.[citation needed] Declan's songs are used to help Chinese children learn the English language in English lessons because his songs are easy to remember and suitable for children.

Albums

Singles

Isnin, 27 Julai 2009

Korang2 tahu pasal semua nie???? - 10

  • Sebanyak dua jenis ular mendiami Pulau Hawaii, ular laut yang jarang ditemui dan ular buta yang hidup seperti cacing tanah dalam lubang di bumi. (ularkan suka membelit.. hmmm.. manusia pon suka membelit gak. mungkin diorang ada kaitan dengan ular kot..)
  • Kita akan menjerit serta-merta apabila terkena benda panas atau luka kerana saraf yang membawa maklumat rasa sakit kepada otak bergerak pada kadar kelajuan 120 meter sesaat. (hmmm... mmg laju..)
  • Bendera Union Flag hanya dikenali di Britain sahaja. Tetapi nama itu berubah menjadi Union Jack di kalangan negara Komanwel selepas ia dibawa keluar dari negara itu. (korang tahu knp tak? aku lagilah tak tahu... nanti korang cite ngan aku kalau korang tahu he...)
  • Kesebelasan pemain bolasepak Bulgaria yang menyertai pertandingan akhir Piala Dunia 1994 di USA berakhir dengan huruf `ov'. (tapi diorang menang tak piala dunia tu.. kalau menang leh ikut formula diorang nie... leh diusulkan ke FAM)
  • Usus manusia menghasilkan satu lapisan lendir (mukus) pada setiap dua minggu. Jika tiada lapisan baru terbentuk, kerana penyakit atau sebagainya, pelbagai asid yang dihasilkan oleh perut akan melukakan lapisan usus. (jgn korang memandai nak tambah bende yg berlendir masuk perut korang..)
  • Chimpanzee kelihatan mempunyai lebih banyak rambut daripada manusia. Sebenarnya binatang itu mempunyai bilangan rambut yang sama cuma lebih lebat. (Ooooo yaaa,,,)
  • Seorang dewasa yang kuat bekerja akan berpeluh sehingga empat gelen sehari. Tapi kebanyakan peluhnya akan tersejat sebelum sempat mereka menyedarinya. Bagaimanapun kuantiti peluh yang terhasil bukan hanya bergantung kepada suhu dan kerja yang dibuat tetapi juga kelembapan cuaca ketika itu. Apabila kelembapan tinggi seperti di negara ini, peluh yang keluar lebih banyak berbanding dengan kawasan yang berkelembapan rendah. Pengeluaran peluh amat penting bagi menyejukkan badan. Tetapi anjing yang tiada kelenjar peluh masih boleh menyejukkan badannya. Haiwan ini akan mencungap-cungap (menjelirkan lidahnya) untuk mengeluarkan haba. ( yng kornag lak, jgnlah pulak bila aircond o kipas korang rosak, korang jelir2 lidah bila kepanasan nanti... takkan sejuknye.... makin semput adalah pasal banyak noorrrr lalat masuk)
  • Lelaki enam kali lebih mudah dipanah petir daripada wanita. (org lelaki banyak buat dosa kat org pompuan nie....)
  • Dianggarkan berjuta-juta pokok di dunia ditanam secara tidak sengaja oleh tupai yang menyembunyikan biji benih kacang dan kemudian terlupa tempat mereka menanamnya. ( kalau kwn aku yg asyik terlupa barang dia kat mane boleh dikategorikan sebagai tupai gak ker???)
  • Sebanyak 50,000 perkataan digunakan oleh Ernest Vincent Wright untuk menghasilkan novel GADSBY. Tetapi tiada satu pun perkataan dalam novel itu yang mempunyai huruf 'E'. (apakah ianya satu kebetulan atau disengajakan... mmg hebatlah.. cube korang kira perkataan E dlm blog aku nie ade berapa banyak..)
  • Huruf yang paling kerap digunakan dalam bahasa Inggeris adalah E manakala Q adalah huruf yang kurang digunakan. (cuba korang kaitkan dgn fakta kat atas tu... mcm mane hek die leh tak gunakan perkataan E langsung.... mmg sesuatu yg hebat.)
  • Pencungkil gigi adalah objek yang biasanya menjadi punca rakyat Amerika Syarikat mati tercekik. (diorang sebenarnye yg tak pandai gunakan pencungkil gigi tu... gosok gigi ajelah.. susah sangat...)
  • Setiap 45 saat, sebuah rumah dijilat api di U S A. (korang nak ke pindah ke Amerika??? ada berani ka???????)
  • Laut Merah di Asia Barat mendapat namanya daripada warna alga merah di permukaannya. (agaknye mcm mane mak ayah kita leh terfikir nak bagi nama kat kita... jgn jadi mcm abg2 aku masa diorang kecik2.. ade ke patut nak namakan adik diorang Bujal... kalau korang nak tahu.. dulu mase aku kecik2 ade majalah Bambino... dalam majalah tu nama Bujal (eh jap2.. ke dari majalah Bujal.. aku lupalah.. ade korang bace majalh tu tak)

Korang2 tahu pasal semua nie???? - 9

  • Pemimpin negara China yang terkenal dan diagung-agungkan oleh rakyatnya, Deng Xioping sebenarmnya mempunyai rahsia tersendiri bagaimana beliau berjaya mengekalkan kesihatan sehingga umurnya menjangkau lebih dari 90 tahun. Xioping menyatakan rahsia tersebut adalah amalannya mandi air sejuk dan bermain terup. (hmmm yeke... aku raselah kalau kat sini makin pendek umur.. pasal ape diorang main terup siap letak duit... bila tak cukup duit pinjam ngan along.. pastu takde duit nak ganti.. mau tak pendek umor....)
  • Seorang sherpa dari Nepal, Ang Rita telah berjaya mendaki hingga ke puncak gunung tertinggi, Everest untuk kali yang kesepuluh pada 23 Mei 1996. Apa yang menakjubkan ialah kesemua ekspidisi menawan puncak Gunung Everest yang dilakukan oleh Ang semenjak kejayaan pertamanya mendaki gunung tersebut pada 7 Mei 1983 tidak pernah menggunakan bekalan oksijen. Sementara itu, David Breashears dari Massachusetts, USA pula berjaya menjadi pendaki pertama yang sampai ke puncak Gunung Everest pada ketinggian 29,028 kaki dengan membawa peralatan untuk penggambaran yang paling berat. (hebatlah si Nepal tu.. hmm tak dinafikan orang Nepal ramai yang berani2.. mane taknye, mase zaman penjajahan British diorang jadi gurkha.. korang tahu ke ape tu gurkha... bukan hamid gurkha lahhhhh.........)
  • Terowong semulajadi yang terletak di Kaveri di daerah Deewas, Madhya Pradesh, India merupakan terowong yang paling dalam di dunia. Kedalamannya melebihi 1,000 kaki dan lebarnya ialah 100 meter. Lubang besar semulajadi tersebut dianggap sebagai fenomena geologi yang luarbiasa. (kalau kat malaysia ni terowong smart ade dua kegunaan.. satu utk laluan kereta dan satu lagi untuk mengalirkan air bila banjir... hmmm korang2 yg guna terowong tu jgn lah bising bila ianya ditutup... penggunaan utama terowong tu adalah utk alirkan air banjir... kalau tak dialihkan, korang jugak yang bising.... ish korang.. di alih bising tak dialihkan lagilah korang bising...)
  • Beberapa ahli sains di England yang diketuai oleh seorang embriologis di Institut Roslin, Edinburgh, Dr Ian Wilmut telah berjaya menghasilkan klon binatang dewasa yang pertama. Binatang yang berjaya diklon itu ialah seekor bebiri yang dinamakan DOLLY. Kambing tersebut adalah hasil cantuman tetek ibunya. Ini menyebabkan hasil kambing klon itu seiras dengan ibu kambing tersebut. (hmmm korang jgn cuba nak buat klon mcm nie... isu besau wei.. tp kalau nak beli barangan clon ke.. itu korang nyer pasallah...)
  • Kea adalah sejenis burung yang hanya boleh ditemui di New Zealand . Ia mempunyai kegemaran yang cukup aneh iaitu gemar memakan lapisan getah yang terdapat pada sekeliling tingkap kereta. (apa kate dibagikan kat binatang tu gula2 getah... konpemlah keta korang takde masalah nanti...)
  • Tiga majalah mingguan terkemuka di dunia- Times, Newsweek, Sports Illustrated pernah menampilkan enam pesonaliti yang sama pada muka depannya secara serentak. Mereka ialah Joe Namath, Reggie Jackson, Mary Lou Retton dan OJ Simpson, Anggota Sekretariat Amerika dan pasukan hoki air Amerika Syarikat 1980 yang paling terkenal itu. (kalau kat sini aku raselah.. (ini aku rase tau) bila org terkenal melakukan jenayah... uishhh besok pagi nampak muka diorang dalam paper.. tp kene coverlagilah.. cukup mase bebas.... mugehehehe...)
  • Seorang wazir agung Parsi, Abdul Kassem Ismael telah memiliki perpustakaan bergerak pada abad ke-10. Buku-bukunya yang berjumlah 117,000 buah terpaksa dibawa oleh 400 ekor unta yang terpaksa bertatih menyeberangi padang pasir ke mana sahaja di pergi. (ishhh dahsyatlah.... ape yg pasti aku kesian kat unta2 tue... berat tu weiii... tp dia baca ker semua buku tue... hmmm bace kot)
  • Darah akan memancut apabila kulit seseorang luka, samada ditikam atau ditembak. Keadaan ini berlaku kerana jantung menghasilkan tekanan yang cukup kuat kerana ia berupaya mengepam darah pada kadar 10 meter. (hmm mcm mane pulak dgn jerawat terpancut bila kita memincitnya... ada kaitan ngan jantung tak.... Eeee yerkhhhh geli ah...)
  • Kamera paling awal dicipta memerlukan seseorang beraksi selama lapan jam di depan kamera itu sebelum gambar dapat dirakamkan. (kalau mcm tu gbr sedang tidor lah senang nak amik... yelah.. tido lapan jam.. tp pastikan tido tu statikkk jer... gitu??)
  • Jika anda lemparkan sekeping syiling sebanyak 10,000 kali ke udara, anda akan mendapati gambar bahagian `kepala' sebanyak 4,950 kali berbanding ekor. Keadaan ini berlaku kerana setiap syiling lebih berat di bahagian `kepala'. (hmmm yeke? korang buat dulu... idoklah teman nak buat cenggini....)
  • Masyarakat Mesir purba akan mencukur bulu kening mereka sebagai tanda berkabung setiap kali kucing kesayangan mereka ditemui mati. (mcm mane dengan pompuan skrg yg suke cukur kening??? same gak ker???)
  • Semua planet dalam sistem solar dinamakan mengikut mitos Yunani dan Rom kecuali Uranus, yang didasarkan daripada salah satu watak dalam drama Shakespeare. (lor yeke... hmmm korang nak letak jugak ke name korang???)

Ahad, 26 Julai 2009

Saujana Mata Memandang


Assalammualaikum semua.... kalau korang nak tahu gambar yg aku tunjukkan kat korang hari nie semua leh dilihat di negara China.. Apa yang aku nak kongsikan bukan sahaja pada keindahannya. Malah pada kepakaran diorang dalam bidang pertanian... Mungkin bukan satu teknologi yang canggih digunakan oleh diorang.. tapi kepintaran diorang menggunakan dan mengkreatifkan pada alam sekeliling.. aku rase, penghidupan diorang cumalah dikawasan pedalaman dan dikawasan pergunungan,,, korang tak nampak mcm mane sistem saliran diorang... perghhh cantekkkkk siut.......


Hmm... aku tak tahulah kalau bentuk muka bumi tempat nie Memang mcm ni... tapi apepunnn diorang pandai memanfaatkannye.... Satu tempat perlancongan yang hebat... korang tak teringin nak pigi ko.....


Ya ALLAH indah sungguh keindahan alam nie.... kalau korang nak tinggal kat sini ker??? aku nak jugaklah... tapi bukan dalam jangka masa yang panjang... untuk percutian atau beli tanah kat sini n balik sekali sekala oklah jugak.....


Uishhhhh.... mmg cantek pemandangan dia kan.... hmmm leh tenang kan jiwa lah jugakk... tunggulah,,,,, aku kompol duit bebanyak pastu melancong kat sini sat hari nanti.... Aminnnn (korang nak ikut ker???? uishh idokler teman nak blanje mike semua)

Jumaat, 24 Julai 2009

Korang2 tahu pasal semua nie???? - 8

  • Unta pertama kalinya dibawa ke hemisfera barat pada 1856 oleh David D.Porter, seorang anggota tentera laut US. (kesian unta tu, berpisah ngan sedara mara dia.. ke si unta apply ngan si david mintak kije ngan david... hmmm idokler teman tahu..)
  • Sahara, padang pasir terbesar di dunia mempunyai keluasan 5,632,690 kilometer (3.5 juta batu) persegi. (korang kenal tak dgn sahara yaakob)
  • Gajah Afrika hamil selama 640 hari. (si gajah brp lame dlm pantang)
  • Raja Uganda , King Mutasa, dianggarkan mempunyai isteri seramai 7,000 orang. (oiii... gile pe.. ramai norrr bini die.....)
  • Tayar numat (berisi udara) diperkenalkan pada 1888 oleh John Boyd Dunlop- seorang pakar bedah veterinar berbangsa Scotland. (uihhh... giler ah.. agaknye di buat eksperimen pakai perut binatang ape hek???)
  • Mahasiswa Universiti Colorado menamakan gril baru kafeteria di universiti tersebut sebagai `Gril Alfred Parker' sempena tindakan Alfred Parker mempraktiskan kanibalisma dengan memakan daging salah seorang kawannya. (itulah omputih... suka buat bende bukan2)
  • Zeuxis, pelukis terkemuka Greek pada abad ke 5 Sebelum Masehi meningal dunia ketika sedang ketawa melihat hasil lukisannya. (itlah pasal.. org kate byk ketawa nanti akhirnya menangis...)
  • Ketua Perpustakaan Vatican, Rom (1819-1849), Giuseppe Caspar Mezzofanti mampu bertutur dalam 50 bahasa dan telah menterjemahkan hasil karya yang ditulis dalam 114 bahasa. (dia tu leh berbahasa melayu tak? tak pun jowo ke...)
  • Wanita-wanita dari keturunan Pigmy di Lembah Congo , Afrika amat takut jika suami mereka terpikat dengan wanita-wanita lain. Bagi mengelakkan suami digoda oleh wanita lain, setiap isteri bertindak mengawal suami mereka dengan mengukir nama mereka di dahi suami masing-masing. Lantaran itu, sudah pasti suami mereka tidak lagi miang untuk mendekati wanita lain kerana nama isteri mereka sudah terpahat di dahi. (so korang jgn percaya kalau pasangan korang ckpname korang terpahat dhati mereka.. sape leh nampakkan.. ape lagi... gi la pahat name korang kat dahi pasangan korang.. buat besar2 sikit)
  • Ais krim adalah makanan yang menjadi kegemaran kanak-kanak. Namun begitu, tidak ramai yang mengetahui siapakah yang mula-mula menemui cara-cara membuat ais krim. Sebenarnya orang yang mula-mula menemui cara membuat ais krim ialah seorang lelaki berbangsa Perancis bernama Gerald Tissain dalam tahun 1620. Selepas penemuan tersebut, maka lahirlah pelbagai jenis perasa ais krim yang cukup melazatkan sehingga ke hari ini. (dah lame tak mkn aiskrim malaysia.. ala aiskrim mase kite kecik2 dolu... beli kat rumah jiran korang tu... )
  • KIBBER adalah sebuah perkampungan kecil di kawasan bukit yang berpasir di Himachal Pradesh, India . Ia menjadi sebuah perkampungan tertinggi di dunia. Walaupun Kibber terletak di paras ketinggian 4,205 meter, namun ia menjadi sebuah perkampungan selesa walaupun di musim sejuk kerana kawasan tersebut mempunyai kemudahan asas yang lengkap bagi kegunaan penduduk di situ. Kibber sebuah perkampungan yang tidak boleh dianggap mundur dan daif sebaliknya akan menakjubkan dan menggamit hati setiap pengunjungnya. Walaupun ia berada di puncak gunung di sana tetap terdapat bekalan elektrik, jalan raya untuk kenderaan bermotor, sekolah dan pejabat pos serta klinik. (mungkin kwsn ni kwn perlancongan kott......)
  • Adalah dianggarkan sebanyak 240 juta dolar dibelanjakan setiap hari untuk perbelanjaan membeli rokok di seluruh dunia. Pada masa sekarang industri rokok mencatatkan jualan tahunan di antara 85 - 100 billion dolar. Jumlah tersebut adalah menyamai satu per empat peruntukan pembelian senjata dunia. (agaknye brp banyak duit yg dilaurkan utk beli ubat barah yg disebabkan oleh rokok)
  • Taj Mahal merupakan salah satu binaan yang terkenal di dunia yang dibina semata-mata bagi mengabadikan sebuah cinta yang suci seorang suami terhadap isterinya. Taj Mahal yang terletak di Agra , Uttar Pradesh , India adalah sebuah monumen tinggalan Kerajaan Moghul. Bangunan cantik tersebut diseliputi oleh batu marmar putih berkilauan. Di dalam bangunan tersebutlah bersemadinya permaisuri Maharaja Shah Jehan, Mumtaz Mahal. Shah Jehan amat menyintai isterinya lantas memerintahkan agar Taj Mahal dibina sebagai tanda cinta setianya kepada Mumtaz. Pembinaan Taj Mahal yang mengambil masa sehingga dua puluh tahun itu berjaya disiapkan pada 1653.Pembinaannya juga telah melibatkan ribuan tenaga buruh. (uishhh... romantk tol... hmmm aku dgr cite, org yg terlibat dlm pembinaan nie kene potong tangan lpas dah siap taj mahal tu... betul ker????

Korang2 tahu pasal semua nie???? - 7

  • Senjata biologi menjadi kegemaran di kalangan kuasa besar kerana kosnya yang amat murah. Misalnya mereka hanya perlu membelanjakan US$1 untuk memusnahkan kawasan seluas satu kaki persegi berbanding US$600 menggunakan senjata kimia US$800 senjata nuklear atau US$2,000 dengan senjata konvensional. (kentut adalah senjata biologi kwn aku. tidak memerlkan kos yang tinggi. ada berani korang nak lawan dia)
  • Senjata biologi telah digunakan sejak permulaan abad ini. Kali pertama digunakan oleh bangsa Rom dengan memasukkan haiwan mati kedalam empangan untuk meracun sumber air musuh. (hmmm. aku leh suruh kwn aku tersebut kentut dlm air... baru power)
  • Purata pisang mengandungi 90 kalori, kira-kira 90% keperluan kabohidrat yang diperlukan oleh tubuh badan. Ia juga mempunyai vitamin B dan C serta potasium (kalium) yang dapat menghasilkan tenaga. (kalau makan pisang aje n tak nak mkn nsi lagi dah mcm sedare korang kat zoo negara)
  • Paus beluga yang ditemui di Lautan Artik, Kanada boleh bergerak sejauh 700 batu sehari. Haiwan ini hanya perlu menyedut oksijen setiap 20 minit. (subahanallah... hebat ciptaan Allah.. tp sekali sedut brp oksigen yang dia sedut.. yelah kan badan dia kan Ya Rabbi besau)
  • Sungai Amazon di Amerika Selatan yang merupakan sungai terbesar di dunia, mengandungi dua pertiga daripada kandungan air sungai seluruh dunia. (sungai klang merupakan sungai terbesar di lembah klang, malah ianya mengandungi satu pertiga sampah diseluruh KL)
  • Semut mempunyai otak yang paling besar dalam alam haiwan, jika dibandingkan dengan nisbah saiz badannya. (so korang jangan ck semut takde otak bila korang tengok dia curi gula korang, n berenang dlm air masak aku, isk isk)
  • Cacing gergasi Australia- cacing terpanjang di dunia boleh membesar sehingga 2 meter panjang.(Giant dlm cite doraemon bukan lah gergasi di negara jepun.. hmmmm giant tu dahsyat woi... ade mall sendiri kat kelana jaya)
  • Wira Greek, Agamemnon yang merupakan pahlawan terbilang empayar tersebut menemui ajalnya bukan dimedan perang tetapi di tangan isterinya sendiri selepas dia kembali dari perang Trojan. (mati di tangan isteri???? uihhh knp?? tak cium bau syurga tu....)
  • Anugerah Oscar mendapat namanya pada 1928 apabila Margaret Harrick, Pengarah Eksekutif Academy of Motion Picture Arts and Science USA mendapati bahawa ukiran patung manusia itu mempunyai rupa yang seiras dengan bapa saudaranya, Oscar. (ikut2 suke peparu dia nama kan award tu dengan name pak sedare die...)
  • Semut berkomunikasi dengan menggosokkan sesungutnya. (bila korang berkomunikasi dengan org lain jgnlah kau asyik bersungut2...)
  • Bilangan telefon di bandaraya Tokyo, Jepun adalah lebih banyak daripada bilangan telefon yang terdapat di seluruh Afrika. (suatu pembandingan yang tak relevant... korang tengok lah sikit penghidupan kat Afrik kebanyakan mcm mane )
  • Pen berdakwat diperkenalkan pada tahun 1884 oleh Lewis E.Waterman, seorang agen insurans. (apa brand pen tersebut???)
  • Apabila panglima Sepanyol yang menawan Peru, Francisco Pizarro, menculik ketua suku kaum Inca yang bernama Atahualpa pada tahun 1532, beliau meminta bayaran tebusan yang amat "menggerunkan" - sebuah dewan yang dipenuhi emas dan perak bernilai $170 juta! (dahlah tawan negara orang pastu bolehlah pulak dia mintak tebusan... uihhh banyak cengkadak......)

Pertama dan Mungkin yang Terakhir

Pertama kali masuk kat tpt nie.. bukan bermakna aku tak pernah masuk, maksud aku pertama kali masuk kelas.. selalu masuk yg biasa jer... hehehehe.. aku beli??? idokler teman... kalau duit teman, baik teman beli baju.. ini kawan teman yg blanje... hmmm ape??? korang kata aku pegi masa hari kije... korang kate aku ponteng kije??? idokler teman gitu wei... teman mmg amik cuti... sbelom tu teman ade hal lain... kwn teman ajak teman nengok wayang lepas teman dah settlekan semua perkara... takde koje teman nak monteng wei



Apa yang pasti aku sorang jer yg nengokk... kwn aku tue?? ade ke patut dia tido??? tak patut betullllll... tapi nak wat mcm mane.. dia tue penat kije ko... masuk tempat mcm tu ape lagi... tidolah... aku maafkanlah die... pasal dia yg beria2 ajak aku masuk sini... yang aku pelik cite TRANSFORMER yg best mcm tu pon die leh tido... secara rumusannyer adalah dia bukan calon2 utk aku ajak nengok cite Ice Age & Harry Potter.. Wei sape nak ajak aku nenngok Ice Age & Hary Potter.. korang blanjelah tapi... mugehehehehehe.....

Korang2 tahu pasal semua nie???? - 6

  • Ada tiga jenis manusia di muka bumi ini. Pertama - belajar daripada pengalaman sendiri; mereka ini dikatakan bijak dan berpengalaman. Kedua - mereka belajar daripada pengalaman orang lain; mereka ini dikatakan cerdik dan dapat menikmati kegembiraan dalam hidup. Ketiga - mereka yang tidak belajar daripada pengalaman sendiri mahupun orang lain; mereka inilah yang hanyut dengan kebodohan sendiri. (kalau belajar setakat utk lulus pekse pon takde makne gak)
  • Semasa pemerintahan Kublai Khan, orang-orang Cina menggunakan singa untuk berburu. Mereka melatih singa untuk mengejar dan menangkap haiwan liar termasuk seladang serta beruang. Singa tersebut akan terus berada di samping binatang yang dibunuhnya itu sehingga pemburu sampai. (Nasir Bilal Khan n Rina Khan merupakan artis tanah air.. budak rumah aku yg bernama Liza tu (bukan liza aziz he) dia pandai tiru cakap si nasir)
  • Seni membuat peta telah wujud lebih awal berbanding seni tulisan. Sebelum mengenali huruf, kebanyakan masyarakat termasuk Eskimo, Red Indian dan penduduk Kepulauan Marshall melukis pelan kawasan yang sudah mereka kenali. Peta tertua yang diketahui sekarang ini disimpan di Muzium Semitik, Harvard, Amerika Syarikat. Ia adalah kepingan tanah liat yang dibuat oleh masyarakat Babilonia bertarikh 2500 SM. (kawan aku terror buat peta jugak pe.. dia guna bantal jer lukis peta tue.... negara mana punya peta aku tak tahulah.. nanti aku tanya dia)
  • Untuk kepentingan manusia, haiwan sentiasa dijadikan mangsa ujian dalam uji kaji sains dan perubatan. Kira-kira 30 ribu ekor monyet telah digunakan oleh pakar perubatan dan saintis sepanjang tiga tahun mereka menjalankan usaha mengenalpasti dan menjelaskan pelbagai jenis penyakit polio. (hok alo... kesiannyer... korang rase pakar perubatan sekarang guna khinzir tak utk ujian wabak H1N1 @ wabak khinzir
  • Dalam satu pertandingan kerja-kerja seni yang diadakan di Barcelona Acadeny of Arts, para pelajar diberi diberi masa sebulan untuk menyiapkan hasil kerja masing-masing. Pablo Picasso yang ketika itu berusia 15 tahun menyiapkan peperiksaan itu dalam masa sehari sahaja dan dia memenangi tempat pertama, menewaskan peserta-peserta yang lebih dewasa daripadanya. (korang mase sekolah dolu2 amik mase brp lame nak siapkan lukisan yg cikgu korang suruh buat.. silap haribulan orang tak hantar pon kan.. termasuk aku.. aku tak suka sangat subjek lukisan tp aku suka lukisan... hmm mcm mane tu)
  • Ia mengambil masa selama 5 bulan untuk memberitahu Ratu Isabella mengenai pengembaraan Columbus dan 2 minggu bagi masyarakat Eropah untuk mengenai tentang pembunuhan Presiden Amerika, Abraham Lincoln. Bagaimanapun, hanya 1.3 saat sahaja diperlukan untuk manusia menerima kata-kata pertama dari angkasawan Neil Amstrong bahawa manusia boleh berjalan di atas permukaan bulan. (agaknye brp minit korang nak sampaikan salam mak ko dekat org2 yg berkenaan)
  • Orang yang pertama menjejakkan kaki di benua Antartika adalah pelayar Amerika bernama John Davis. Dia melakukannya pada 7 Februari 1821. Namun demikian, dia tidak mendapat sebarang pengiktarafan semasa hayatnya kerana kejayaannya itu cuma diketahui umum pada 1955 apabila buku log kepalnya dijumpai dan diteliti. (Lor... kesian hek... tapi kat malaysia ni.. orang yang dah meninggal pon leh dapat gelaran Dato'.. camno tu)
  • Dr James Barry, wanita menyamar sebagai lelaki menjadi jeneral dalam tentera Ratu Victoria . Dr Barry menyertai pasukan perubatan tentera, berkhidmat selama 40 tahun sebagai doktor bedah dan juga ketua penyelia kepada beberapa buah hospital. Dalam tempoh itu, dia dikenali sebagai Dr James Barry, seorang lelaki. Jantina sebenar beliau hanya diketahui pada 1865 apabila dia meninggal dunia. (macam mane dengan pompuan yg mcm lelaki.. ape2 pon aku tetap tahu ko tu pompuan...)
  • Jerung adalah binatang berbahaya, malah sebelum ia ia dilahirkan lagi. Saintis Stewart Springer telah digigit oleh satu embrio jerung pasir semasa beliau sedang memeriksa ibu jerung tersebut yang sedang hamil. (memang dah dasar jerung.. jerunglah jugak)
  • Seminit selepas anda membaca ayat ini, 100 orang akan meninggal dunia dan 240 bayi akan lahir. Mengapa? Kerana pertambahan populasi dunia dianggarkan sebanyak 140 orang seminit. (uihhhhh....)
  • Maharaja Keempat Moghul, Jahangir yang memerintah dari 1605 hingga 1627 mempunyai 300 orang isteri, 5,000 gundik, serta 1,000 anak muda untuk "menghiburkannya" . Di luar istana Jahangir, dia memelihara 12,000 ekor gajah, 10,000 ekor sapi, 2,000 ekor unta, 3,000 ekor rusa, 4,000 ekor anjing, 100 ekor singa jinak, 500 ekor kerbau dan 10,000 ekor burung merpati. (uihhh... manusia ape nie... ini kalau pembahagian harta, diorang2 semua dapat seciput jer lahh hekk.. punggah)
  • Benua Antartika meliputi kawasan seluas 14 juta km persegi. Jika India dan Cina dicantumkan, keluasan ityu masih gagal menandingi kawasan benua beku itu. 90% kawasan itu pula dilitupi ais dengan ketebalan kira-kira 2 km. Manakala keluasan litupan ais pula adalah 30 juta meter persegi. Jika semua ais di Antartika cair, paras laut akan naik mendadak di antara 50 - 60 meter yang akan menenggelamkan sebahagian besar muka bumi. (kalau korang bukak business abc kat sane leh untung besau tak?)
  • Jutawan Microsoft, Bill Gates serta keluarganya berpindah ke kediaman baru mereka berhampiran Seattle, Amerika. Rumah yang menelan kos US$50 juta itu dilengkapi pelbagai peralatan elektronik canggih. Antaranya penghuni boleh mengawal suhu yang dikehendaki dalam rumah dengan menggunakan sejenis pin khas yang hanya dilekatkan di kocek baju. (aku rasa patutnye dirang panggil ayah pin.. yelah kan.. bapak segala pin)

Korang2 tahu pasal semua nie???? - 5

  • Kanggaru yang hanya di Australia sebenarnya tidak boleh melompat jika ekornya tidak menyentuh bumi. Ekornya bertindak sebagai topang semasa haiwan itu melompat (kalau kat sini yg tergaru2 sambil melompat2 adalah beruk kene belacan)
  • Kebanyakan produk yang berada di pasaran masa kini mempunyai `bar code' bagi memudahkan proses pembayaran. Sebenarnya produk pertama yang mempunyai `bar code' adalah `chewing gum' Wrigleys. (duk kat bar pakai kot siang hari, kome tak g kije ker??? ooo entertain client)
  • Semua planet di angkasa bergerak mengelilingi matahari mengikut pusingan jam kecuali Venus yang melawan jam. (aku suka kacau air ikut lawan jam.. tanpa aku sedarilah. kalau korang??)
  • Jika usus kecil seseorang manusia dileraikan, panjangnya boleh menjangkau sehingga empat atau lima kali ganda ketinggian orang itu. (yang ini jangan pulak korng cube try kat rumah... aku tak bertanggungjawab)
  • Haiwan yang paling banyak di muka bumi adalah semut. Nisbahnya adalah satu juta bagi setiap orang. (haiwan yang paling banyak kat rumah sewa aku adalah lipas... semut ade gak.. suke curi minm air masak kitorang.. takde kije lain ker????)
  • Tanduk atau sumbu badak bukan berasal daripada tulang-belulang tetapi terjadi daripada bulu-bulunya yang berkumpul dan mengeras. (aku berbulu bila nengok org pakai tanduk setan kat kepala. takde bende lain nak diletak ke??? songkokk keee)
  • Anda perlu memanjat sebanyak 1,792 anak tangga untuk tiba ke puncak Menara Eiffel. (aku tak kiralah brp anak tangga kat jejantas tpt kije aku.. hari2 panjat tak pulak kurus.. mugehehehe)
  • Seoul adalah ibu negeri Korea . Dalam bahasa ibundanya, Seoul bermakna `ibu negara'. (oooooooooooo)
  • Jika ikan jerung membuka mulut dalam tempoh masa yang lama, ia akan mati lemas kerana air akan masuk ke dalam mulutnya. ( so kalau korang kene serang jerung... bagi dia minum air bebanyak... mesti korang selamat punyer lah... hmm cube bagi tongkat ali oo kacip fatimah)
  • Olympus Mons yang terletak di planet Marikh merupakan gunung berapi paling besar dalam sistem solar. (korang ingat tak suatu ketika dahulu ada ura2 cuba manusia bina pnghidupan ka sane... korang ade berani ke???)
  • Menurut kajian, purata setiap kita mengucapkan 30,000 perkataan sehari dan mengambil masa 3 1/2 jam sehari untuk bercakap. (berapa ribu patah perkataan yg korang ucapkan bila korang dalam kete pastu pemandu lain memandu ikut suke peparu die jer...)
  • Drama pertama yang dipentaskan adalah karya seniman Mesir pada tahun 3200 Sebelum Masehi- lebih 5,000 tahun lalu. Skrip drama yang dijumpai oleh seorang arkelogi di Luxor pada 1895 ditulis atas tumbuhan papyrus dan masih tersimpan hingga kini. (aku ngan budak bilik aku selalu main game luxor... ada satu ketika mcm dah addict lah)
  • Setengah haiwan dapat meramal bencana, gempa bumi, banjir, ribut taufan, letusan gunung berapi dan sebagainya. Obor-obor misalnya tahu kehadiran taufan 10 atau 15 jam sebelum ianya berlaku dan ini memberi peluang kepadanya untuk menyelam lebih jauh ke dasar laut. Orang Jepun gemar memelihara ikan emas kerana ia dapat mengesan gempa bumi. Ia memberi petanda akan berlaku gempa bumi dengan melompat keluar akuarium beberapa jam sebelum kejadian. (lor.... kesian lah pulak.. ke aquarium diorang kecik benor..... idokler teman tahu)