Jumaat, 31 Julai 2009

Declan Galbraith - Tell Me Why??????

video( amoi opis aku nangis dengar lagu nie.... kalau ikutkan lagu ni dah lame.... lagu ni kuar tahun 2002... utk pengetahuan korang... mase tu aku tak pandai nak berblog... so skrg sikit ada tahu lah... maknanye baru sekarang aku nak letak dlm blog aku... (padahl aku baru dengar lagu ni sebenarnye... mugeheheheh) ni ha aku letak profile budak comel nie... aku amik kat wikipedia..... (ha!!! apedia????))

Declan John Galbraith (born 19 December 1991, Hoo St Werburgh, Kent) is an English singer of Irish and Scottish origin. He and his family live in Hoo, a village near Rochester, Kent. His grandfather was in a band, played several instruments, and took Galbraith to Fleadhs (concerts) he was participating in, and the mix of Scottish and Irish musical traditions inspired Galbraith and became his early musical influence.[

Although he is a British citizen and singer, Declan is more famous and well known abroad. The extent of his fame is widest in Germany where most of his albums were promoted, his songs recorded and videos made. His first album in Germany had soon sold 200,000 copies within the year of release.

Also in China, his songs were chosen as part of the Chinese education curriculum for learning English.[citation needed] Declan's songs are used to help Chinese children learn the English language in English lessons because his songs are easy to remember and suitable for children.

Albums

Singles

Isnin, 27 Julai 2009

Korang2 tahu pasal semua nie???? - 10

  • Sebanyak dua jenis ular mendiami Pulau Hawaii, ular laut yang jarang ditemui dan ular buta yang hidup seperti cacing tanah dalam lubang di bumi. (ularkan suka membelit.. hmmm.. manusia pon suka membelit gak. mungkin diorang ada kaitan dengan ular kot..)
  • Kita akan menjerit serta-merta apabila terkena benda panas atau luka kerana saraf yang membawa maklumat rasa sakit kepada otak bergerak pada kadar kelajuan 120 meter sesaat. (hmmm... mmg laju..)
  • Bendera Union Flag hanya dikenali di Britain sahaja. Tetapi nama itu berubah menjadi Union Jack di kalangan negara Komanwel selepas ia dibawa keluar dari negara itu. (korang tahu knp tak? aku lagilah tak tahu... nanti korang cite ngan aku kalau korang tahu he...)
  • Kesebelasan pemain bolasepak Bulgaria yang menyertai pertandingan akhir Piala Dunia 1994 di USA berakhir dengan huruf `ov'. (tapi diorang menang tak piala dunia tu.. kalau menang leh ikut formula diorang nie... leh diusulkan ke FAM)
  • Usus manusia menghasilkan satu lapisan lendir (mukus) pada setiap dua minggu. Jika tiada lapisan baru terbentuk, kerana penyakit atau sebagainya, pelbagai asid yang dihasilkan oleh perut akan melukakan lapisan usus. (jgn korang memandai nak tambah bende yg berlendir masuk perut korang..)
  • Chimpanzee kelihatan mempunyai lebih banyak rambut daripada manusia. Sebenarnya binatang itu mempunyai bilangan rambut yang sama cuma lebih lebat. (Ooooo yaaa,,,)
  • Seorang dewasa yang kuat bekerja akan berpeluh sehingga empat gelen sehari. Tapi kebanyakan peluhnya akan tersejat sebelum sempat mereka menyedarinya. Bagaimanapun kuantiti peluh yang terhasil bukan hanya bergantung kepada suhu dan kerja yang dibuat tetapi juga kelembapan cuaca ketika itu. Apabila kelembapan tinggi seperti di negara ini, peluh yang keluar lebih banyak berbanding dengan kawasan yang berkelembapan rendah. Pengeluaran peluh amat penting bagi menyejukkan badan. Tetapi anjing yang tiada kelenjar peluh masih boleh menyejukkan badannya. Haiwan ini akan mencungap-cungap (menjelirkan lidahnya) untuk mengeluarkan haba. ( yng kornag lak, jgnlah pulak bila aircond o kipas korang rosak, korang jelir2 lidah bila kepanasan nanti... takkan sejuknye.... makin semput adalah pasal banyak noorrrr lalat masuk)
  • Lelaki enam kali lebih mudah dipanah petir daripada wanita. (org lelaki banyak buat dosa kat org pompuan nie....)
  • Dianggarkan berjuta-juta pokok di dunia ditanam secara tidak sengaja oleh tupai yang menyembunyikan biji benih kacang dan kemudian terlupa tempat mereka menanamnya. ( kalau kwn aku yg asyik terlupa barang dia kat mane boleh dikategorikan sebagai tupai gak ker???)
  • Sebanyak 50,000 perkataan digunakan oleh Ernest Vincent Wright untuk menghasilkan novel GADSBY. Tetapi tiada satu pun perkataan dalam novel itu yang mempunyai huruf 'E'. (apakah ianya satu kebetulan atau disengajakan... mmg hebatlah.. cube korang kira perkataan E dlm blog aku nie ade berapa banyak..)
  • Huruf yang paling kerap digunakan dalam bahasa Inggeris adalah E manakala Q adalah huruf yang kurang digunakan. (cuba korang kaitkan dgn fakta kat atas tu... mcm mane hek die leh tak gunakan perkataan E langsung.... mmg sesuatu yg hebat.)
  • Pencungkil gigi adalah objek yang biasanya menjadi punca rakyat Amerika Syarikat mati tercekik. (diorang sebenarnye yg tak pandai gunakan pencungkil gigi tu... gosok gigi ajelah.. susah sangat...)
  • Setiap 45 saat, sebuah rumah dijilat api di U S A. (korang nak ke pindah ke Amerika??? ada berani ka???????)
  • Laut Merah di Asia Barat mendapat namanya daripada warna alga merah di permukaannya. (agaknye mcm mane mak ayah kita leh terfikir nak bagi nama kat kita... jgn jadi mcm abg2 aku masa diorang kecik2.. ade ke patut nak namakan adik diorang Bujal... kalau korang nak tahu.. dulu mase aku kecik2 ade majalah Bambino... dalam majalah tu nama Bujal (eh jap2.. ke dari majalah Bujal.. aku lupalah.. ade korang bace majalh tu tak)

Korang2 tahu pasal semua nie???? - 9

  • Pemimpin negara China yang terkenal dan diagung-agungkan oleh rakyatnya, Deng Xioping sebenarmnya mempunyai rahsia tersendiri bagaimana beliau berjaya mengekalkan kesihatan sehingga umurnya menjangkau lebih dari 90 tahun. Xioping menyatakan rahsia tersebut adalah amalannya mandi air sejuk dan bermain terup. (hmmm yeke... aku raselah kalau kat sini makin pendek umur.. pasal ape diorang main terup siap letak duit... bila tak cukup duit pinjam ngan along.. pastu takde duit nak ganti.. mau tak pendek umor....)
  • Seorang sherpa dari Nepal, Ang Rita telah berjaya mendaki hingga ke puncak gunung tertinggi, Everest untuk kali yang kesepuluh pada 23 Mei 1996. Apa yang menakjubkan ialah kesemua ekspidisi menawan puncak Gunung Everest yang dilakukan oleh Ang semenjak kejayaan pertamanya mendaki gunung tersebut pada 7 Mei 1983 tidak pernah menggunakan bekalan oksijen. Sementara itu, David Breashears dari Massachusetts, USA pula berjaya menjadi pendaki pertama yang sampai ke puncak Gunung Everest pada ketinggian 29,028 kaki dengan membawa peralatan untuk penggambaran yang paling berat. (hebatlah si Nepal tu.. hmm tak dinafikan orang Nepal ramai yang berani2.. mane taknye, mase zaman penjajahan British diorang jadi gurkha.. korang tahu ke ape tu gurkha... bukan hamid gurkha lahhhhh.........)
  • Terowong semulajadi yang terletak di Kaveri di daerah Deewas, Madhya Pradesh, India merupakan terowong yang paling dalam di dunia. Kedalamannya melebihi 1,000 kaki dan lebarnya ialah 100 meter. Lubang besar semulajadi tersebut dianggap sebagai fenomena geologi yang luarbiasa. (kalau kat malaysia ni terowong smart ade dua kegunaan.. satu utk laluan kereta dan satu lagi untuk mengalirkan air bila banjir... hmmm korang2 yg guna terowong tu jgn lah bising bila ianya ditutup... penggunaan utama terowong tu adalah utk alirkan air banjir... kalau tak dialihkan, korang jugak yang bising.... ish korang.. di alih bising tak dialihkan lagilah korang bising...)
  • Beberapa ahli sains di England yang diketuai oleh seorang embriologis di Institut Roslin, Edinburgh, Dr Ian Wilmut telah berjaya menghasilkan klon binatang dewasa yang pertama. Binatang yang berjaya diklon itu ialah seekor bebiri yang dinamakan DOLLY. Kambing tersebut adalah hasil cantuman tetek ibunya. Ini menyebabkan hasil kambing klon itu seiras dengan ibu kambing tersebut. (hmmm korang jgn cuba nak buat klon mcm nie... isu besau wei.. tp kalau nak beli barangan clon ke.. itu korang nyer pasallah...)
  • Kea adalah sejenis burung yang hanya boleh ditemui di New Zealand . Ia mempunyai kegemaran yang cukup aneh iaitu gemar memakan lapisan getah yang terdapat pada sekeliling tingkap kereta. (apa kate dibagikan kat binatang tu gula2 getah... konpemlah keta korang takde masalah nanti...)
  • Tiga majalah mingguan terkemuka di dunia- Times, Newsweek, Sports Illustrated pernah menampilkan enam pesonaliti yang sama pada muka depannya secara serentak. Mereka ialah Joe Namath, Reggie Jackson, Mary Lou Retton dan OJ Simpson, Anggota Sekretariat Amerika dan pasukan hoki air Amerika Syarikat 1980 yang paling terkenal itu. (kalau kat sini aku raselah.. (ini aku rase tau) bila org terkenal melakukan jenayah... uishhh besok pagi nampak muka diorang dalam paper.. tp kene coverlagilah.. cukup mase bebas.... mugehehehe...)
  • Seorang wazir agung Parsi, Abdul Kassem Ismael telah memiliki perpustakaan bergerak pada abad ke-10. Buku-bukunya yang berjumlah 117,000 buah terpaksa dibawa oleh 400 ekor unta yang terpaksa bertatih menyeberangi padang pasir ke mana sahaja di pergi. (ishhh dahsyatlah.... ape yg pasti aku kesian kat unta2 tue... berat tu weiii... tp dia baca ker semua buku tue... hmmm bace kot)
  • Darah akan memancut apabila kulit seseorang luka, samada ditikam atau ditembak. Keadaan ini berlaku kerana jantung menghasilkan tekanan yang cukup kuat kerana ia berupaya mengepam darah pada kadar 10 meter. (hmm mcm mane pulak dgn jerawat terpancut bila kita memincitnya... ada kaitan ngan jantung tak.... Eeee yerkhhhh geli ah...)
  • Kamera paling awal dicipta memerlukan seseorang beraksi selama lapan jam di depan kamera itu sebelum gambar dapat dirakamkan. (kalau mcm tu gbr sedang tidor lah senang nak amik... yelah.. tido lapan jam.. tp pastikan tido tu statikkk jer... gitu??)
  • Jika anda lemparkan sekeping syiling sebanyak 10,000 kali ke udara, anda akan mendapati gambar bahagian `kepala' sebanyak 4,950 kali berbanding ekor. Keadaan ini berlaku kerana setiap syiling lebih berat di bahagian `kepala'. (hmmm yeke? korang buat dulu... idoklah teman nak buat cenggini....)
  • Masyarakat Mesir purba akan mencukur bulu kening mereka sebagai tanda berkabung setiap kali kucing kesayangan mereka ditemui mati. (mcm mane dengan pompuan skrg yg suke cukur kening??? same gak ker???)
  • Semua planet dalam sistem solar dinamakan mengikut mitos Yunani dan Rom kecuali Uranus, yang didasarkan daripada salah satu watak dalam drama Shakespeare. (lor yeke... hmmm korang nak letak jugak ke name korang???)

Ahad, 26 Julai 2009

Saujana Mata Memandang


Assalammualaikum semua.... kalau korang nak tahu gambar yg aku tunjukkan kat korang hari nie semua leh dilihat di negara China.. Apa yang aku nak kongsikan bukan sahaja pada keindahannya. Malah pada kepakaran diorang dalam bidang pertanian... Mungkin bukan satu teknologi yang canggih digunakan oleh diorang.. tapi kepintaran diorang menggunakan dan mengkreatifkan pada alam sekeliling.. aku rase, penghidupan diorang cumalah dikawasan pedalaman dan dikawasan pergunungan,,, korang tak nampak mcm mane sistem saliran diorang... perghhh cantekkkkk siut.......


Hmm... aku tak tahulah kalau bentuk muka bumi tempat nie Memang mcm ni... tapi apepunnn diorang pandai memanfaatkannye.... Satu tempat perlancongan yang hebat... korang tak teringin nak pigi ko.....


Ya ALLAH indah sungguh keindahan alam nie.... kalau korang nak tinggal kat sini ker??? aku nak jugaklah... tapi bukan dalam jangka masa yang panjang... untuk percutian atau beli tanah kat sini n balik sekali sekala oklah jugak.....


Uishhhhh.... mmg cantek pemandangan dia kan.... hmmm leh tenang kan jiwa lah jugakk... tunggulah,,,,, aku kompol duit bebanyak pastu melancong kat sini sat hari nanti.... Aminnnn (korang nak ikut ker???? uishh idokler teman nak blanje mike semua)

Jumaat, 24 Julai 2009

Korang2 tahu pasal semua nie???? - 8

  • Unta pertama kalinya dibawa ke hemisfera barat pada 1856 oleh David D.Porter, seorang anggota tentera laut US. (kesian unta tu, berpisah ngan sedara mara dia.. ke si unta apply ngan si david mintak kije ngan david... hmmm idokler teman tahu..)
  • Sahara, padang pasir terbesar di dunia mempunyai keluasan 5,632,690 kilometer (3.5 juta batu) persegi. (korang kenal tak dgn sahara yaakob)
  • Gajah Afrika hamil selama 640 hari. (si gajah brp lame dlm pantang)
  • Raja Uganda , King Mutasa, dianggarkan mempunyai isteri seramai 7,000 orang. (oiii... gile pe.. ramai norrr bini die.....)
  • Tayar numat (berisi udara) diperkenalkan pada 1888 oleh John Boyd Dunlop- seorang pakar bedah veterinar berbangsa Scotland. (uihhh... giler ah.. agaknye di buat eksperimen pakai perut binatang ape hek???)
  • Mahasiswa Universiti Colorado menamakan gril baru kafeteria di universiti tersebut sebagai `Gril Alfred Parker' sempena tindakan Alfred Parker mempraktiskan kanibalisma dengan memakan daging salah seorang kawannya. (itulah omputih... suka buat bende bukan2)
  • Zeuxis, pelukis terkemuka Greek pada abad ke 5 Sebelum Masehi meningal dunia ketika sedang ketawa melihat hasil lukisannya. (itlah pasal.. org kate byk ketawa nanti akhirnya menangis...)
  • Ketua Perpustakaan Vatican, Rom (1819-1849), Giuseppe Caspar Mezzofanti mampu bertutur dalam 50 bahasa dan telah menterjemahkan hasil karya yang ditulis dalam 114 bahasa. (dia tu leh berbahasa melayu tak? tak pun jowo ke...)
  • Wanita-wanita dari keturunan Pigmy di Lembah Congo , Afrika amat takut jika suami mereka terpikat dengan wanita-wanita lain. Bagi mengelakkan suami digoda oleh wanita lain, setiap isteri bertindak mengawal suami mereka dengan mengukir nama mereka di dahi suami masing-masing. Lantaran itu, sudah pasti suami mereka tidak lagi miang untuk mendekati wanita lain kerana nama isteri mereka sudah terpahat di dahi. (so korang jgn percaya kalau pasangan korang ckpname korang terpahat dhati mereka.. sape leh nampakkan.. ape lagi... gi la pahat name korang kat dahi pasangan korang.. buat besar2 sikit)
  • Ais krim adalah makanan yang menjadi kegemaran kanak-kanak. Namun begitu, tidak ramai yang mengetahui siapakah yang mula-mula menemui cara-cara membuat ais krim. Sebenarnya orang yang mula-mula menemui cara membuat ais krim ialah seorang lelaki berbangsa Perancis bernama Gerald Tissain dalam tahun 1620. Selepas penemuan tersebut, maka lahirlah pelbagai jenis perasa ais krim yang cukup melazatkan sehingga ke hari ini. (dah lame tak mkn aiskrim malaysia.. ala aiskrim mase kite kecik2 dolu... beli kat rumah jiran korang tu... )
  • KIBBER adalah sebuah perkampungan kecil di kawasan bukit yang berpasir di Himachal Pradesh, India . Ia menjadi sebuah perkampungan tertinggi di dunia. Walaupun Kibber terletak di paras ketinggian 4,205 meter, namun ia menjadi sebuah perkampungan selesa walaupun di musim sejuk kerana kawasan tersebut mempunyai kemudahan asas yang lengkap bagi kegunaan penduduk di situ. Kibber sebuah perkampungan yang tidak boleh dianggap mundur dan daif sebaliknya akan menakjubkan dan menggamit hati setiap pengunjungnya. Walaupun ia berada di puncak gunung di sana tetap terdapat bekalan elektrik, jalan raya untuk kenderaan bermotor, sekolah dan pejabat pos serta klinik. (mungkin kwsn ni kwn perlancongan kott......)
  • Adalah dianggarkan sebanyak 240 juta dolar dibelanjakan setiap hari untuk perbelanjaan membeli rokok di seluruh dunia. Pada masa sekarang industri rokok mencatatkan jualan tahunan di antara 85 - 100 billion dolar. Jumlah tersebut adalah menyamai satu per empat peruntukan pembelian senjata dunia. (agaknye brp banyak duit yg dilaurkan utk beli ubat barah yg disebabkan oleh rokok)
  • Taj Mahal merupakan salah satu binaan yang terkenal di dunia yang dibina semata-mata bagi mengabadikan sebuah cinta yang suci seorang suami terhadap isterinya. Taj Mahal yang terletak di Agra , Uttar Pradesh , India adalah sebuah monumen tinggalan Kerajaan Moghul. Bangunan cantik tersebut diseliputi oleh batu marmar putih berkilauan. Di dalam bangunan tersebutlah bersemadinya permaisuri Maharaja Shah Jehan, Mumtaz Mahal. Shah Jehan amat menyintai isterinya lantas memerintahkan agar Taj Mahal dibina sebagai tanda cinta setianya kepada Mumtaz. Pembinaan Taj Mahal yang mengambil masa sehingga dua puluh tahun itu berjaya disiapkan pada 1653.Pembinaannya juga telah melibatkan ribuan tenaga buruh. (uishhh... romantk tol... hmmm aku dgr cite, org yg terlibat dlm pembinaan nie kene potong tangan lpas dah siap taj mahal tu... betul ker????

Korang2 tahu pasal semua nie???? - 7

  • Senjata biologi menjadi kegemaran di kalangan kuasa besar kerana kosnya yang amat murah. Misalnya mereka hanya perlu membelanjakan US$1 untuk memusnahkan kawasan seluas satu kaki persegi berbanding US$600 menggunakan senjata kimia US$800 senjata nuklear atau US$2,000 dengan senjata konvensional. (kentut adalah senjata biologi kwn aku. tidak memerlkan kos yang tinggi. ada berani korang nak lawan dia)
  • Senjata biologi telah digunakan sejak permulaan abad ini. Kali pertama digunakan oleh bangsa Rom dengan memasukkan haiwan mati kedalam empangan untuk meracun sumber air musuh. (hmmm. aku leh suruh kwn aku tersebut kentut dlm air... baru power)
  • Purata pisang mengandungi 90 kalori, kira-kira 90% keperluan kabohidrat yang diperlukan oleh tubuh badan. Ia juga mempunyai vitamin B dan C serta potasium (kalium) yang dapat menghasilkan tenaga. (kalau makan pisang aje n tak nak mkn nsi lagi dah mcm sedare korang kat zoo negara)
  • Paus beluga yang ditemui di Lautan Artik, Kanada boleh bergerak sejauh 700 batu sehari. Haiwan ini hanya perlu menyedut oksijen setiap 20 minit. (subahanallah... hebat ciptaan Allah.. tp sekali sedut brp oksigen yang dia sedut.. yelah kan badan dia kan Ya Rabbi besau)
  • Sungai Amazon di Amerika Selatan yang merupakan sungai terbesar di dunia, mengandungi dua pertiga daripada kandungan air sungai seluruh dunia. (sungai klang merupakan sungai terbesar di lembah klang, malah ianya mengandungi satu pertiga sampah diseluruh KL)
  • Semut mempunyai otak yang paling besar dalam alam haiwan, jika dibandingkan dengan nisbah saiz badannya. (so korang jangan ck semut takde otak bila korang tengok dia curi gula korang, n berenang dlm air masak aku, isk isk)
  • Cacing gergasi Australia- cacing terpanjang di dunia boleh membesar sehingga 2 meter panjang.(Giant dlm cite doraemon bukan lah gergasi di negara jepun.. hmmmm giant tu dahsyat woi... ade mall sendiri kat kelana jaya)
  • Wira Greek, Agamemnon yang merupakan pahlawan terbilang empayar tersebut menemui ajalnya bukan dimedan perang tetapi di tangan isterinya sendiri selepas dia kembali dari perang Trojan. (mati di tangan isteri???? uihhh knp?? tak cium bau syurga tu....)
  • Anugerah Oscar mendapat namanya pada 1928 apabila Margaret Harrick, Pengarah Eksekutif Academy of Motion Picture Arts and Science USA mendapati bahawa ukiran patung manusia itu mempunyai rupa yang seiras dengan bapa saudaranya, Oscar. (ikut2 suke peparu dia nama kan award tu dengan name pak sedare die...)
  • Semut berkomunikasi dengan menggosokkan sesungutnya. (bila korang berkomunikasi dengan org lain jgnlah kau asyik bersungut2...)
  • Bilangan telefon di bandaraya Tokyo, Jepun adalah lebih banyak daripada bilangan telefon yang terdapat di seluruh Afrika. (suatu pembandingan yang tak relevant... korang tengok lah sikit penghidupan kat Afrik kebanyakan mcm mane )
  • Pen berdakwat diperkenalkan pada tahun 1884 oleh Lewis E.Waterman, seorang agen insurans. (apa brand pen tersebut???)
  • Apabila panglima Sepanyol yang menawan Peru, Francisco Pizarro, menculik ketua suku kaum Inca yang bernama Atahualpa pada tahun 1532, beliau meminta bayaran tebusan yang amat "menggerunkan" - sebuah dewan yang dipenuhi emas dan perak bernilai $170 juta! (dahlah tawan negara orang pastu bolehlah pulak dia mintak tebusan... uihhh banyak cengkadak......)

Pertama dan Mungkin yang Terakhir

Pertama kali masuk kat tpt nie.. bukan bermakna aku tak pernah masuk, maksud aku pertama kali masuk kelas.. selalu masuk yg biasa jer... hehehehe.. aku beli??? idokler teman... kalau duit teman, baik teman beli baju.. ini kawan teman yg blanje... hmmm ape??? korang kata aku pegi masa hari kije... korang kate aku ponteng kije??? idokler teman gitu wei... teman mmg amik cuti... sbelom tu teman ade hal lain... kwn teman ajak teman nengok wayang lepas teman dah settlekan semua perkara... takde koje teman nak monteng wei



Apa yang pasti aku sorang jer yg nengokk... kwn aku tue?? ade ke patut dia tido??? tak patut betullllll... tapi nak wat mcm mane.. dia tue penat kije ko... masuk tempat mcm tu ape lagi... tidolah... aku maafkanlah die... pasal dia yg beria2 ajak aku masuk sini... yang aku pelik cite TRANSFORMER yg best mcm tu pon die leh tido... secara rumusannyer adalah dia bukan calon2 utk aku ajak nengok cite Ice Age & Harry Potter.. Wei sape nak ajak aku nenngok Ice Age & Hary Potter.. korang blanjelah tapi... mugehehehehehe.....

Korang2 tahu pasal semua nie???? - 6

  • Ada tiga jenis manusia di muka bumi ini. Pertama - belajar daripada pengalaman sendiri; mereka ini dikatakan bijak dan berpengalaman. Kedua - mereka belajar daripada pengalaman orang lain; mereka ini dikatakan cerdik dan dapat menikmati kegembiraan dalam hidup. Ketiga - mereka yang tidak belajar daripada pengalaman sendiri mahupun orang lain; mereka inilah yang hanyut dengan kebodohan sendiri. (kalau belajar setakat utk lulus pekse pon takde makne gak)
  • Semasa pemerintahan Kublai Khan, orang-orang Cina menggunakan singa untuk berburu. Mereka melatih singa untuk mengejar dan menangkap haiwan liar termasuk seladang serta beruang. Singa tersebut akan terus berada di samping binatang yang dibunuhnya itu sehingga pemburu sampai. (Nasir Bilal Khan n Rina Khan merupakan artis tanah air.. budak rumah aku yg bernama Liza tu (bukan liza aziz he) dia pandai tiru cakap si nasir)
  • Seni membuat peta telah wujud lebih awal berbanding seni tulisan. Sebelum mengenali huruf, kebanyakan masyarakat termasuk Eskimo, Red Indian dan penduduk Kepulauan Marshall melukis pelan kawasan yang sudah mereka kenali. Peta tertua yang diketahui sekarang ini disimpan di Muzium Semitik, Harvard, Amerika Syarikat. Ia adalah kepingan tanah liat yang dibuat oleh masyarakat Babilonia bertarikh 2500 SM. (kawan aku terror buat peta jugak pe.. dia guna bantal jer lukis peta tue.... negara mana punya peta aku tak tahulah.. nanti aku tanya dia)
  • Untuk kepentingan manusia, haiwan sentiasa dijadikan mangsa ujian dalam uji kaji sains dan perubatan. Kira-kira 30 ribu ekor monyet telah digunakan oleh pakar perubatan dan saintis sepanjang tiga tahun mereka menjalankan usaha mengenalpasti dan menjelaskan pelbagai jenis penyakit polio. (hok alo... kesiannyer... korang rase pakar perubatan sekarang guna khinzir tak utk ujian wabak H1N1 @ wabak khinzir
  • Dalam satu pertandingan kerja-kerja seni yang diadakan di Barcelona Acadeny of Arts, para pelajar diberi diberi masa sebulan untuk menyiapkan hasil kerja masing-masing. Pablo Picasso yang ketika itu berusia 15 tahun menyiapkan peperiksaan itu dalam masa sehari sahaja dan dia memenangi tempat pertama, menewaskan peserta-peserta yang lebih dewasa daripadanya. (korang mase sekolah dolu2 amik mase brp lame nak siapkan lukisan yg cikgu korang suruh buat.. silap haribulan orang tak hantar pon kan.. termasuk aku.. aku tak suka sangat subjek lukisan tp aku suka lukisan... hmm mcm mane tu)
  • Ia mengambil masa selama 5 bulan untuk memberitahu Ratu Isabella mengenai pengembaraan Columbus dan 2 minggu bagi masyarakat Eropah untuk mengenai tentang pembunuhan Presiden Amerika, Abraham Lincoln. Bagaimanapun, hanya 1.3 saat sahaja diperlukan untuk manusia menerima kata-kata pertama dari angkasawan Neil Amstrong bahawa manusia boleh berjalan di atas permukaan bulan. (agaknye brp minit korang nak sampaikan salam mak ko dekat org2 yg berkenaan)
  • Orang yang pertama menjejakkan kaki di benua Antartika adalah pelayar Amerika bernama John Davis. Dia melakukannya pada 7 Februari 1821. Namun demikian, dia tidak mendapat sebarang pengiktarafan semasa hayatnya kerana kejayaannya itu cuma diketahui umum pada 1955 apabila buku log kepalnya dijumpai dan diteliti. (Lor... kesian hek... tapi kat malaysia ni.. orang yang dah meninggal pon leh dapat gelaran Dato'.. camno tu)
  • Dr James Barry, wanita menyamar sebagai lelaki menjadi jeneral dalam tentera Ratu Victoria . Dr Barry menyertai pasukan perubatan tentera, berkhidmat selama 40 tahun sebagai doktor bedah dan juga ketua penyelia kepada beberapa buah hospital. Dalam tempoh itu, dia dikenali sebagai Dr James Barry, seorang lelaki. Jantina sebenar beliau hanya diketahui pada 1865 apabila dia meninggal dunia. (macam mane dengan pompuan yg mcm lelaki.. ape2 pon aku tetap tahu ko tu pompuan...)
  • Jerung adalah binatang berbahaya, malah sebelum ia ia dilahirkan lagi. Saintis Stewart Springer telah digigit oleh satu embrio jerung pasir semasa beliau sedang memeriksa ibu jerung tersebut yang sedang hamil. (memang dah dasar jerung.. jerunglah jugak)
  • Seminit selepas anda membaca ayat ini, 100 orang akan meninggal dunia dan 240 bayi akan lahir. Mengapa? Kerana pertambahan populasi dunia dianggarkan sebanyak 140 orang seminit. (uihhhhh....)
  • Maharaja Keempat Moghul, Jahangir yang memerintah dari 1605 hingga 1627 mempunyai 300 orang isteri, 5,000 gundik, serta 1,000 anak muda untuk "menghiburkannya" . Di luar istana Jahangir, dia memelihara 12,000 ekor gajah, 10,000 ekor sapi, 2,000 ekor unta, 3,000 ekor rusa, 4,000 ekor anjing, 100 ekor singa jinak, 500 ekor kerbau dan 10,000 ekor burung merpati. (uihhh... manusia ape nie... ini kalau pembahagian harta, diorang2 semua dapat seciput jer lahh hekk.. punggah)
  • Benua Antartika meliputi kawasan seluas 14 juta km persegi. Jika India dan Cina dicantumkan, keluasan ityu masih gagal menandingi kawasan benua beku itu. 90% kawasan itu pula dilitupi ais dengan ketebalan kira-kira 2 km. Manakala keluasan litupan ais pula adalah 30 juta meter persegi. Jika semua ais di Antartika cair, paras laut akan naik mendadak di antara 50 - 60 meter yang akan menenggelamkan sebahagian besar muka bumi. (kalau korang bukak business abc kat sane leh untung besau tak?)
  • Jutawan Microsoft, Bill Gates serta keluarganya berpindah ke kediaman baru mereka berhampiran Seattle, Amerika. Rumah yang menelan kos US$50 juta itu dilengkapi pelbagai peralatan elektronik canggih. Antaranya penghuni boleh mengawal suhu yang dikehendaki dalam rumah dengan menggunakan sejenis pin khas yang hanya dilekatkan di kocek baju. (aku rasa patutnye dirang panggil ayah pin.. yelah kan.. bapak segala pin)

Korang2 tahu pasal semua nie???? - 5

  • Kanggaru yang hanya di Australia sebenarnya tidak boleh melompat jika ekornya tidak menyentuh bumi. Ekornya bertindak sebagai topang semasa haiwan itu melompat (kalau kat sini yg tergaru2 sambil melompat2 adalah beruk kene belacan)
  • Kebanyakan produk yang berada di pasaran masa kini mempunyai `bar code' bagi memudahkan proses pembayaran. Sebenarnya produk pertama yang mempunyai `bar code' adalah `chewing gum' Wrigleys. (duk kat bar pakai kot siang hari, kome tak g kije ker??? ooo entertain client)
  • Semua planet di angkasa bergerak mengelilingi matahari mengikut pusingan jam kecuali Venus yang melawan jam. (aku suka kacau air ikut lawan jam.. tanpa aku sedarilah. kalau korang??)
  • Jika usus kecil seseorang manusia dileraikan, panjangnya boleh menjangkau sehingga empat atau lima kali ganda ketinggian orang itu. (yang ini jangan pulak korng cube try kat rumah... aku tak bertanggungjawab)
  • Haiwan yang paling banyak di muka bumi adalah semut. Nisbahnya adalah satu juta bagi setiap orang. (haiwan yang paling banyak kat rumah sewa aku adalah lipas... semut ade gak.. suke curi minm air masak kitorang.. takde kije lain ker????)
  • Tanduk atau sumbu badak bukan berasal daripada tulang-belulang tetapi terjadi daripada bulu-bulunya yang berkumpul dan mengeras. (aku berbulu bila nengok org pakai tanduk setan kat kepala. takde bende lain nak diletak ke??? songkokk keee)
  • Anda perlu memanjat sebanyak 1,792 anak tangga untuk tiba ke puncak Menara Eiffel. (aku tak kiralah brp anak tangga kat jejantas tpt kije aku.. hari2 panjat tak pulak kurus.. mugehehehe)
  • Seoul adalah ibu negeri Korea . Dalam bahasa ibundanya, Seoul bermakna `ibu negara'. (oooooooooooo)
  • Jika ikan jerung membuka mulut dalam tempoh masa yang lama, ia akan mati lemas kerana air akan masuk ke dalam mulutnya. ( so kalau korang kene serang jerung... bagi dia minum air bebanyak... mesti korang selamat punyer lah... hmm cube bagi tongkat ali oo kacip fatimah)
  • Olympus Mons yang terletak di planet Marikh merupakan gunung berapi paling besar dalam sistem solar. (korang ingat tak suatu ketika dahulu ada ura2 cuba manusia bina pnghidupan ka sane... korang ade berani ke???)
  • Menurut kajian, purata setiap kita mengucapkan 30,000 perkataan sehari dan mengambil masa 3 1/2 jam sehari untuk bercakap. (berapa ribu patah perkataan yg korang ucapkan bila korang dalam kete pastu pemandu lain memandu ikut suke peparu die jer...)
  • Drama pertama yang dipentaskan adalah karya seniman Mesir pada tahun 3200 Sebelum Masehi- lebih 5,000 tahun lalu. Skrip drama yang dijumpai oleh seorang arkelogi di Luxor pada 1895 ditulis atas tumbuhan papyrus dan masih tersimpan hingga kini. (aku ngan budak bilik aku selalu main game luxor... ada satu ketika mcm dah addict lah)
  • Setengah haiwan dapat meramal bencana, gempa bumi, banjir, ribut taufan, letusan gunung berapi dan sebagainya. Obor-obor misalnya tahu kehadiran taufan 10 atau 15 jam sebelum ianya berlaku dan ini memberi peluang kepadanya untuk menyelam lebih jauh ke dasar laut. Orang Jepun gemar memelihara ikan emas kerana ia dapat mengesan gempa bumi. Ia memberi petanda akan berlaku gempa bumi dengan melompat keluar akuarium beberapa jam sebelum kejadian. (lor.... kesian lah pulak.. ke aquarium diorang kecik benor..... idokler teman tahu)

Korang2 tahu pasal semua nie???? - 4

  • Tempat paling sejuk di dunia bukanlah di Kutub Utara atau Kutub Selatan tetapi Verkovank, Siberia dengan suhu serendah 100 darjah di bawah paras beku pernah dicatitkan. (department paling sejuk kat opis aku adalah finance ngan HR.. pasal ape, cek kak - cek kak kat situ semua selalu ckp "sssseeejjjjukkkk. kalau tutup aircond kesian lak kat mr ow ngan edmund.. nanti diorang kuar bilik muka merah pasal kepanasan)
  • Tikus kasturi, mamalia paling kecil didunia makan empat kali lebih berat badannya dalam masa 36 jam. (adakah limau kasturi limau terkecik didunia? wei! minum air limau kasturi asam boi sedap sehhhh)
  • Kanak-kanak menghabiskan lebih banyak masa mempelajari tentang kehidupan melalui media terutamanya tv. Secara purata seorang kanak- kanak menghabiskan kira-kira 28 jam seminggu menonton tv, dua kali ganda lebih banyak daripada masa mereka di sekolah. (ape korang dapat pelajari bila nengok dragon ball.. "dragon ball ade 7 bijik bola api" itulah kwn2 aku pelajari)
  • Bahan buangan (najis) daripada seekor ayam sepanjang hayatnya boleh membekalkan tenaga elektrik yang cukup untuk menyalakan sebiji lampu mentol berkuasa 100 watt selama lima jam. (apakah bahan buangan kita leh menjanakan tenaga elektrik???)
  • Ayam juga akan menghasilkan telur yang lebih besar jika hari sentiasa siang. (kalau mcm tu antar ayam korang kat kutub utasa o selatan. pasal kat sana ada selama beberapa bulan siang jer.. tak silap aku nam bulan.. tp... kalau ayam korang leh survive.. ini takde kaitan "ibu ayam" dgn "anak ayamnyer ye")
  • Jantina kura-kura boleh dikenalpasti berdasarkan bunyi yang dihasilkan. Kura - kura jantan mengeluarkan bunyi garau sementara betina menghasilkan bunyi yang berdesir. (ada gak kes... awekss cun gilersss, tp bile dengar suare.. Ya Rabbi)
  • Jika anda menjerit selama lapan tahun, tujuh bulan dan enam hari, anda boleh menghasilkan tenaga yang cukup untuk memanaskan secawan kopi. (sebab tu aku suka menjerit)
  • Pada tahun 1848, Air Terjun Niagara berhenti mengalir apabila bongkah ais menghalang Sungai Niagara daripada mengalir ke arah air terjun ini. (bila agaknye duit gaji kita akan berhenti mengalir kuar....)
  • Buaya tidak boleh menjelir dan menggerakkan lidahnya kerana organ itu melekat pada lelangit. (hanya buaya darat aje yg boleh)
  • Batu karang yang terbesar pernah dikeluarkan daripada pesakit ialah seberat 1.36 kg. (apakah mungkin dia tertelan batu karang di lautan.. so berhati2 bila korang scuba diving)
  • Ikan haruan dapat mengesan 27,000 jenis bau, sekali gus menjadikannya haiwan yang paling sensitif deria baunya. (mcm mane pulak dgn ikan sembiang n keli)

Korang2 tahu pasal semua nie???? - 3

  • Ketika bersin, semua organ dalam badan tidak berfungsi termasuk jantung. (beringat2 lah pada mereka yg banyak kali bersin dalam besen)
  • Kerosakan otak akan berlaku jika suhu badan meningkat melebihi 41 darjah Celcius.(sebab tu aku suka psang kipas or aircond.. kalau otak rusak sape susah????)
  • Badak air mampu berlari lebih pantas daripada manusia. (orang yg badan mcm badak leh lari sepantas tu ke)
  • Ngauman singa boleh kedengaran sejauh tiga kilometer. (ngauman bos yg menyinga leh dengar sampai ke department yang lain...)
  • Tiram boleh mengubah jantinanya beberapa kali sepanjang hayatnya. (so kepada mereka yg siang jadi jantan mlm jadi lain takleh lah kupu2 mlm o sotong o ape ke.. kene panggil tiram lah.. Oooo)
  • Dianggarkan 80 peratus haiwan di muka bumi adalah serangga.(berapa peratus manusia kat dunia nia adalah tulinnn)
  • Ratu anai-anai boleh hidup selama 500 tahun dan menghasilkan 30,000 telur setiap hari.(negara kita takde ratu kan??? hmmm Ratu England dah hidup brp lame ha??)
  • Andai kesemua bungkah air batu- dianggarkan 23 juta kilometer padu - di dunia cair pada satu ketika, kandungan air lautan meningkat 1.7 peratus. Peningkatan yang sedikit ini bagaimanapun menaikkan paras air sehingga 60 meter daripada yang sediada. Jika ini berlaku, sebahagian besar tanah daratan di dunia akan berubah menjadi lautan. (Dapat merasa duk kat kg terapung mcm kat brunei)
  • Jambatan gantung dekat Lapangan Terbang Antarabangsa Haneda, Jepun dikatakan paling panjang di dunia. Berukuran 124 meter panjang dan 4 meter lebar, bahagian tengah bersambung untuk memudahkan ia diangkat apabila kapal lalu di bawahnya. Kos pembinaan adalah lebih murah daripada membuat terowong bawah laut. (uishhh,,, murahnye.. kos "Jamban" rumah korang brp lak)
  • Sungai Huang Ho digelar sebagai Sungai Derita kerana kerap meragut ratusan juta nyawa apabila banjir setiap tahun. (aku rase sungai Klang lagi menderita pasal banyak sgt sampah)

Korang2 tahu pasal semua nie???? - 2

  • Terdapat banyak spesies labah-labah yang sanggup mengorbankan tangan dan kaki utk dimakan anak-anaknya yang baru menetas. Langkah ini adalah utk mengelakkan anak-anaknya itu daripada memakan sesama sendiri. (korang sanggup tak buat mcm tu nanti??? Aku? mmmmm..)
  • Apabila seseorang bercakap, secara purata 300 titisan air liur akan keluar dalam tempoh seminit iaitu kira-kira 2.5 titisan bagi satu perkataan. (Ini ngencess nama nyer)
  • Dalam secawan kopi terdapat lebih daripada 1,000 jenis bahan kimia. (Biar betikkkk)
  • Orang yang menggunakan tangan kanan hidup sembilan tahun lebih lama daripada mereka yang kidal. (korang2 kalau tuls surat wasiat guna tangan kiri jangan lupe nama aku he)
  • Secara purata seseorang menghabiskan masa selama 2 tahun bergayut di telefon sepanjang hayatnya. (he... yeke)
  • Secara purata, seseorang minum 8,000 gelen air sepanjang hidupnya. (dan berapa puluh ratus juta kali korang memerap dalam toilet)
  • Di serata dunia, yo-yo adalah sejenis permainan tetapi di Filipina, ia merupakan senjata merbahaya. (dahsyat ahh)
  • Hanya terdapat empat buah negara di dunia bermula dengan abjad D iaitu Denmark, Dominica, Djibouti, dan Republik Dominica . (Huruf X ngan Q brp byk lak)
  • Setiap tahun, Selat Inggeris yang memisahkan England dan Perancis melebar sebanyak 300 milimeter. (penguasaan bahasa inggris kita dah melebar sebanyak mana hek..
  • Nama semua benua bermula dan berakhir dengan abjad yang sama iaitu huruf A. (cuba korang search pasal semua nie... pastu cite kat aku)
  • Manusia hanya menggunakan 10% daripada otaknya untuk berfikir; selebihnya untuk aktiviti lain atau mencetuskan pergerakan luar kawal. (tapi berapa ramai manusia berfikir tak guna otak)
* Renung2 kan selamat berpikir....

Korang2 tahu pasal semua nie????

  1. Nama tempat terpanjang di dunia ialah 'Taumatawhakatangih angakoauauotamat eaturipukakpikim aungahoronukupok ai- iwhenuakitanatahu' iaitu nama sebuah bukit di New Zealand .
  2. Dalam kebakaran terbesar di London pada tahun 1966, separuh dari kota London terbakar tapi cuma 6 orang yg tercedera.
  3. Bunyi yang dikeluarkan apabila anda mematahkan-matahkan sendi tangan, jari atau kaki adalah disebabkan oleh letupan buih di dalam sendi itu.
  4. Planet Pluto mengambil masa 248 tahun utk mengelilingi matahari. Setiap 20 tahun ia mengubah orbitnya bagi mengelak dari berlanggar denga planet Neptune .
  5. Di Albania, menggelengkan kepala bermaksud 'ya' dan menggangguk bermaksud tidak,
  6. Kebanyakkan debu yang berterbangan di dalam rumah datangnya dari sel-sel kulit kita yang mati.
  7. Perut akan menghasilkan satu lapisan mucus yang baru setiap 2 minggu untuk melancarkan proses penghadaman.
  8. kandungan emas di laut adalah 200 kali ganda lebih banyak berbanding di daratan
  9. Jika semua salur darah dalam tubuh manusia dicantumkan ia boleh meliputi jalan raya sepanjang 96,000 Km
  10. 10. Jika usus kecil manusia dibelah dan dicantum-cantumkan, ia boleh memenuhi kawasan seluas 9.2 meter persegi.
  11. Manusia bernafas kira-kira 23,000 kali dalam tempoh 24 jam.
  12. Orang lelaki mudah mendapat buta warna,10 kali ganda berbanding wanita.
  13. Setiap langkah ke hadapan, anda terpaksa menggerakkan 54 otot dalam tubuh badan
  14. Matahari memiliki tenaga yang cukup utk menerangi bumi bagi tempoh lebih daripada 5 juta tahun lagi.
  15. Tekanan jantung manusia semasa mengepam darah adalah cukup kuat sehinggakan setiap pancutan boleh memancutkan darah sejauh 9 meter.
  16. Purata setiap manusia manusia memiliki 100,000 helai rambut dan tumbuh lebih cepat pada waktu malam.Sementara itu, hidung pula dikatakan dapat mengenal pasti 10,000 jenis bau yang berbeza-beza.
  17. Setiap hari darah beredar sejauh 180,000 Km dalam tubuh manusia.
  18. Ikan emas adalah satu-satunya haiwan yang dapat melihat cahaya inframerah dan ultraungu
  19. Setiap 1 cm persegi kulit manusia, didapati mengandungi 7 meter pembulu darah
(mugehehehe... aku baru tahu hari ni...)

Eeee... Cite Seram Nieeeeeee

21 Julai 2009

Ditahan tunggang motosikal tanpa tangan

Oleh : dBa@cHoM_MaY

BEIJING - Polis China mengeluarkan amaran terhadap seorang pemandu orang kurang upaya (OKU) selepas dia didapati menunggang motosikal tanpa kedua-dua belah tangan, lapor sebuah akhbar.

OKU tersebut, Liu Yeung, 27, dari Jimo dikesan memandu motosikal yang diubah-suai khas bersama dua pembonceng.

"Kami hanya menyedari dia tidak mempunyai tangan ketika dia ditahan. Liu memandu menggunakan badannya," kata seorang pegawai polis.

Liu dipercayai sudah menunggang motosikal tersebut sejak beberapa tahun lalu setelah dia cacat semasa masih kecil akibat menyentuh kabel elektrik sehingga merosakkan kedua-dua tangannya.

Ibu bapa Liu pernah menyerahkannya kepada pihak pengurusan sarkis ketika dia berumur 10 tahun dan memperoleh pendapatan dengan menunggang basikal.

"Lelaki itu menyangka polis menahannya kerana membawa dua pembonceng tetapi Liu terkejut setelah kami beritahu dia ditahan kerana menunggang motosikal tanpa tangan," kata polis.

Liu menganggur setelah syarikat sarkis tersebut muflis tiga tahun lalu dan sejak itu dia memperoleh pendapatan dengan menjalankan operasi teksi motosikal di bandar Jimo. - Agensi

Ape yang korang tahu pasal SEMUT


Cuba perhatikan perilaku semut di sekitar rumah Anda. Pisang goreng atau keropok di atas meja makan yang tidak manis apakah tetap dikerumuni seperti t gula atau sirua yang tumpah.

Kenyataannya sebahagian koloni semut bahkan lebih menyukai garam daripada gula. Setidaknya perilaku ini terlihat pada semut-semut yang tinggal di pedalaman yang jauh dari laut.

"Ketertarikan terhadap garam meningkat seiring jarak dari laut," ujar Profesor Robert Dudley, salah satu peneliti dari Universitas California Berkeley, AS. Kesimpulan tersebut diambil setelah Dudley dan koleganya dari Universitas Arkansas Little Rock (UALR) dan Universitas Oklahoma membandingkan sejumlah populasi semut di Amerika.

Mereka mempelajari perilaku semut dari Amerika Tengah, Selatan, dan Utara yang hidup di lokasi berbeza-beza. Semut yang hidup di habitat berjarak 96 kilometer dari garis pantai ternyata lebih suka larutan garam 1% daripada larutan gula 10%.

Kecenderungan ini tampak sekali pada semut pemakan daun daripada semut pamakan daging, seperti semut merah. Semut pemakan daun mungkin berkeinginan garam tambahan lebih banyak kerana tidak memperoleh sebanyak semut pemakan daging.

Alasan ini sama halnya dengan seekor bison, kijang, atau badak yang suka menjilat tanah untuk menambah asupan garam. Sementara hewan pemakan daging seperti singa gunung dan srigala tidak melakukannya karena sudah cukup mendapatkan garam dari mangsanya.

(korang... artikel ni aku amik kat blog org.. org tu pulak amik kat internet yg ntah mana2 sumber.. berkemungkinan penulis nye adalah dr indonesia... so utk pengetahuan korang aku kene edit2.. yg pastinye aku nak berkongsi ngan korang... sekurang2 nye aku ngaku aku cilok org nyer... mugehehehe) (Hmmm... semut kat kg korang mcm ni tak... semut kat kg aku tetap curi gula aku.. pastu suka berenang2 dlm air kitorang.. kat rumah sewa aku pon sama.. dah lah sewa tak bayar... suke2 hati berenang dlm air masak kitorang....)

Selasa, 21 Julai 2009

Opis ku FSBM

Salammmm.... hehehehehe... dah lame betol aku tak update blog aku ni... melampaukan... mugehehehehe.... hari ni aku stil nak cite pasal dirikulagi... eheeeee.. peduli ape... blog den, ikut suko den nak tulih apo pon tp byk aku nak tulih senoar eh... bukan pasal den jo... tapi bak kato org cino lah kan.. manman lah ber.. hehehehe... oklah.. hmmm... gambar sebelah adalah gambar meje kije ku.... kat mane lagi kalau bukan FSBM Holdings Berhad... kalian nngok tak gambar ape kat screen monitor aku... itulah Upin & Ipin uishhhhh aku suke giler kat bebudk tu.. comel sehhhh......
korang nampak tak air tin atas meje aku tuh yg kat atas tin tu ade beruang koala.. kalau korang nak tahu air tin aku dapat setahun yg lepas.. aku tak minum2 air tue..... sbb air tue air sparkling.. aku tak brp nak suke sgt.. silap hari bulan air tu da expired.. mahu tak nyer.. dah setahun dah aku kije kat situ.... aku sebenarnyer kije contract jerk.. bukan permenant...(oppssss.. bukan perja contract buruh binaan he) tp apepun seronok gak kije kat comp ni...aku dapat byk pengalaman.. jumpe mcm2 ragam.. environment opis nie aku suke gilersss.... happpy lah jugak.. (ayat bodek ngan harapan dpt permenant... leh dpt ker.. takpe pengalaman aku dpt) atas meje aku tue mcm2 ade... dulu aku siap letak dua botol asam (yg sebotol rm1.50 tu) yg berisi duit dlmnyer.. tp aku dah tak letak lagi kat situ sejak aku dengar cite company kat tingkat 7 & 8 kene pecah masukk.... tak berani beb nak letak.. tp setakat nie alhamdulillah lom kine picah lah.... aminnnn.... tp kekadang tue ade jugaklah aku letak namun tidahlah jua sebanyak sebelum ini adapun... tp aku suke nengok duit siling atas meje aku... ade sape yg tak suke duit syiling leh letak terus diatas meje aku (pengumuman ini ditujukan kepada kaki & tangan FSBM termasuk Dato'.. mugehehehe) aku sebenarnyer nak challenge abg anas aku dalam kompol2 duit syiling nie...... die dah kompol satu tin beskut tu.... giler ah..mane leh jd.. rase nak curi jer.. aku cume baru kompol satu tin yg simpan kain pelekat bpk aku slalu beli tu.. mcm2 ade atas meje aku... itu semua utk di filing tu... tp.. apep2 pun aku enjoy gak kije kat sini... alhamdulillah... andai kata satu hari nanti aku kije kat tpt lain... harap2 dapat lah evironment mcm nie... yg penting aku dapat gak pengalaman berguna kat sini.... alhamdulillah....

Khamis, 2 Julai 2009

Kerinduan lah pada aktiviti aku kat kampung


Asslammualaikum semua.. Kabare,,, Wes mangen? Hehehe.. inilah first time aku menulis dalam blog.. yelahkan.. mane aci org lain semua ade blog.. tapi aku?? sebutir pong takde... Mane bulehh kannn.. Hehehe.. aku nak gak merapu dan meraban.. Tapi InsyaALLAH takkan semua aku akan meraban kan. tapi aku nak berkongsi ler...
Korang tahu ke ape menatang kat sebelah... itu namenye PORT TEBAR ROTI kat kedai BAPAK aku kat kg lah.. ianya terletak dalam sebuah daerah di negeri Melaka.. rindu beb nak wat kije kat port tu.. bagi aku itulah port yg paling best buat aku.. tapi sekarang kalau aku balik kampung aku dah takleh nak wat kije kat situ lagi.. pasal ape dah ade brader yg lagi terror dari aku... aku ni buat macam terrorist.... mugehehe... kalau korang tengok dan tatapi pengcahayaan gambar tu.. mesti korang dapat agak gambar itu diambil pada waktu siang... memang betul ponnnn.. itu gambar takde editnye.... ORIIII... heheheheh.. tapi sebenarnye kedai BAPAK aku tu niaga waktu malam jerk.. cume mase tu aku tanam anggur (tp tak lama he... sebulan jerk...) itu yg aku cakap kat bapak aku meniaga siang.. bagi aku kalau tak meniaga siang bosan jugak.. pasal takde nak buat ape... so bile aku ckp mcm tu dia rase seronok gaklah.. leh tambah pendapatan (apa pendapatan korang tentang cadangan aku tu?) bila ak dah balik KL, aku dah jarang balik kg.. Bzsss lah katekan.. bukannye tak balik langsung yer... balik jugak he... bila aku dah takde, IBU aku amik alih.. abg aku ade.. tugas dia buat air, amik order, basuh pinggan n melanguk kat depan kedai ngan kengkwn dia sambil mencemarkan udara kg aku (apelagi kalau tak isap rokok, korang yg isap rokok tak takut ke nengok gbr kat kotak rokok tu.. ke korang beli rokok smuggle.. dah tentu hal takde gambor).. tapi IBU aku sekarang dah rilek lah sikit.. pasal ade satu breder dah kije ngan BAPAK aku.. sebelum ni dia dah kije dah ngan BAPAK aku tapi dia berenti pasal dia nak concentrate ngn kerjaya dia.. kerjaya yang pada mase tu mendatangkan pendapatan yang tinggi.. Menoreh getah.. uiksss mase tu getah ade harge be.. betull aku tak tipu. sape yg ade kaitan atau kenalan ngan pokok getah n lantonnye pasti tahu pasal nie.. aku pu mase u berangan nak tanam pokok getah.. (ape kehenye yeop) tapi aku dengar harga dah turun sikit he.. aku tak pastilah.. lagipon brader tu dah kije ngan BAPAK aku balik.. tapi menoreh tetap menoreh (sape kate kat kampung takde kije,, yg penting rajinlah.. tapi takdelah kije opis besau2.. keje kg lah be.. kalau rajin masyuk pe??) so bile aku kg, tak dapatlah aku nak wat kije kat port tu.. pasal brader tu dah ade....
Hmm.. gamabr yg kat sebelah tu adalah first customer setiap hari.. Kak Arah n anaks-anaks.. tiap pagi datang tu.. pembuka rezeki... (sorylah gbr tak clear pasal mengadap cahayakan) mniaga pagi satu jer yg leceh... ramai sgt yg meniaga.. tp BAPAK & IBU aku ada satu prinsip.. "rejeki di tangan ALLAH... Kalau rejeki tu milik kita, ya... pastinya datang ke kita jugak,,"(sila baca dialog tu dalam dialek Jowo yer) yelah.. meniaga ni kene banyak sabor.. kadang2 ade, kadang takde.. tap bila dah ade jangan riak.. kalau riak sekejapan jerk ALLAH tu tarik... jangan ade hasat dengki.. kalau ada dugaan itu semua ujian.. dan kie cube perbaiki lagi... (perghhh.. syarah lah pulak)
ooo ye.. yg kat sebelah ni gambar IBU & BAPAK aku.. orang yang banyak bersabar dan banyak hadap dugaan dalam membesarkan aku dan abang2 aku semua.. semua nama mereka adalah MUSTAFA & MAZNAH.. Trimas IBU & BAPAK.. Minggu depan dtg KL bwk durian heee(hmm agak2 korang ape yg BAPAK aku cuba katekan.. mugehehe.. Gbr tu mase kat kedai.. baru nak sarapan) oklah semua.. aku nak gi gosok baju.. BUBYEEE......