Sabtu, 26 September 2009

Knp kita tak aje Boikot Indon

Aku selalu tertanya2.... Knp kita tak aje boikot indon... Aku bukanlah benci sgt indon nie..... Jiran rumah aku indon pe.... Aku layan baik gak... Tp dengan ape yg diorang dah buat dengan negara kite yg aku cintai ni (walaupun aku punya fahaman yg lain, aku tetap syg negara aku wei) Membuatkan aku naik marah... Patutnye kite ajar sikit dengan diorang.. Ugut sikit ker... Maksud aku kalau nak bising sgt, baik jgn dtg negara kita... Umpanya pasal kes "maid".. Diorang ni kecoh sgt kalau seketul dua "maid export" diorang kene dera... Sedangkan dlm beribu2 yg diorang export tu, bukan semua leh pakai... Ade yg mcm hampeh...

Ape yg aku perasan... Org negara aku yg lantang bersuara semua mcm senyap jerk... Dah tu TV3 dan seangkatan dengannye sibuk nak tayang bahan2 dari indon... aku pon tak fahamlah... Macam tak sensitif langsung dengan ape yg kita hadapi... Ya mmg betul. Kita hadapi masalah ini dengan cara berhemah dan jangan terikut2 dengan rentak diorang... Tp aku tengok sekarang ini semua sudah lebeh beb...

Kalau korang perasanlah kan, siaran televisyen sekarang ni pagi petang, siang malam asyik nak siar drama indon... Jalan cite semua jer.... BOSAN!!! Raya itu hari aku naik geram bila anak sedara aku sibuk nak nengok cite Indon yg entah ke hape... UIhhhhhh !!! mendidih aku....

Oh ye.. Kalau korang dah baca posting aku sebelum ni yg tajuk nyer " Nak Bagi Diorang Besor Kepala Lagi ker". Aku nak sentuh pasal usaha diorang nak patenkan batik, keris dan rendang sebagai hak milik mereka... Salah satunya dah di iktiraf sebagai hak milik mereka... Tp aku tak pasti yg mana satu... Korang rasalah... kalau rendang yg dah disahkan milik mereka, lepas ni kalau mak o nenek korang nak pasarkan rendang diorang, diorang leh kene saman tau... Huhuhuh.. payah betullah.... Tapi yg pasti bak kata kwn aku lah.... Diorang nak ngaku ape2 jer semua diorang tu punye... amik jelah... Yg pasti ikut suka hati akulah nak buat ape..... huhuhuhuh.....

Bagi akulah senang jer... Kalau Indon2 ni nak provok sgt, jgn sibuk2 nak cari rejeki kat negara malaysia nie.... Kalau korang sibuk sgt nak ckp tarian pendet tu tarian korang tu ngaku ajelah... Aku malu nak ngaku tarian tu dari negara aku... Pasalnye tarian tu mendedahkan Aurat.... Astagrhhhhfirullahhhhhhh Harramm! Harraamm! (sila guna slang pak arab he)

Yang pasti hanya satu, diorang ni semua dah lupe ke... kite semua kan serumpun.. aku pun ade sedara kat sane.. n diorang pon ada sedara kat sini.. budaya pon hampir sama... ape yang dikecohkan sampai nak bergaduh n sweeping rakyat malaysia... Korang nak buat mcm tu pon, nanti korang terhegeh2 datang malaysia cari kije kat sini...

Aku pernah terbaca satu blog tu yg mengatakan Indon ni semangat patriotik nye tinggi... Tp bagi aku lah adalah hanya ketaksuban mereka tinggi... Jangan lupe korang datang sini gak cari... Tp aku tak nafikan negara kita saling memerlukan antara satu sama lain... Lu pikirlah sendiri....


Tiada ulasan:

Catat Ulasan