Sabtu, 1 Ogos 2009

Ahlamak aiii...... Time2 mcm nilah ko nak naik..


Ni yg aku malas nak cite... Harga tambang bus naik lah pulak... Kalau korang nengok dengan mata kasar schedule tu mcm tak naik... tapi naik beb.. lagi perit bile naik bus tempatan.. pada pendapat aku... dia naik seratus peratus... bukan ape.. sebelum ni tambang bus RM1 utk satu hari... la ni stil RM1 tp utk sekali naik... kita yg naik bus dah tentu dua kali naik... tak ke 100% namanye... kalau mcm perjalanan aku nak ke opis kat phileo damansara dari rumah aku kat kelana jaya, kos semua sekali temasuk train LRT adalah RM6 sehari... yelah aku kene naik dua bas.... hari bekerja aku 20hari/21 hari..
RM6 x 20 hari = RM120

kalau sebelum ni pulak
RM3 x 20 = RM60

uih... naik 100% tue.... giler ah...

hmmm nampak nye lepas nie kene lah aku mengamalkan sepenuhnye konsep ekonomy iaitu keperluan dan kehendak... sebelum ni amalkan jugak..... tapi skrg kene lebeh beringat2 jugak wei... walaupun mungkin ada antara korang yang nampak mcm kecik amauntnye... tapi bagi aku terasa jugak wei...
(ini adalah analisa utk diri aku sendiri.. kepada mereka yg rasa2 peningkatan tersebut hanya sedikit dan tak meninggalkan apa2 kesan... sila berdiri di kaki org lain.. bukan aku suruh korang berdiri atas kaki org.. tapi sila memandang dan berfikir sejenak sebagai seseorang yang lain... dan jgn bezakan anda dengan org lain dengan berkata anda boleh jer survive.. knp lak org lain banyak bunyi.... jangan bezakan dengan cara itu,, sebab kerja lain2 n gaji pun lain2, kos hidup korang2 pun lain2.. ada yg kene tanggung itu ada yg kene bayar ini.. wa'ima org itu anak bongsu. hidup ini kan banyak charges tersembunyi)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan